اشباع تبلیغات تجاری و پیچیدگی عرضه محصولات جدید و در نهایت کاهش توانایی و ظرفیت کسب موفقیت در ذهن مصرف کنندگان و مشکل پسند شدن مصرف کنندگان و دیگر عوامل همه دلیلی بر اندیشیدن خلاقانه و ایجاد بازاریابی خلاق به وسیله تولیدکنندگان کالا و خدمات است.
یکی از مشکلات حوزه بازاریابی کالا و خدمات فقر ایدههاست. درست است که تولیدکنندگان کالا و خدمات گامهای اساسی در ابعاد مختلف بازاریابی مانند تبلیغات، بستهبندی و طراحی لوگو، ارائه محصولات جدید و… به کار میبرند، اما تنها راه عرصه رقابت در بازار کنونی خلاقیت و نوآوری است.
یکی از اساتید برجسته بازاریابی میگوید: ایدهها هر جایی هستند. یک بازاریاب یا فردی که در حوزه تبلیغات فعالیت میکند، باید مطالعه گستردهای در مسائل زیباشناسی، ادبیات، داستان، شعر، فلسفه، فیلم و… داشته باشد و از کنار هر مسئلهای به سادگی عبور نکند. هر رویدادی میتواند ایدهای باشد برای یک فعالیت.
بازاریابی خلاق به بازاریان این امکان را میدهد که نسبت به بهرهبرداری از فرصتهای نوین برای آمادهسازی امکان ورود محصولی جدید که گستره وسیعتری از مخاطبان را در برمیگیرد، اقدام کنند. به جای این که در بازارهای امروز صرفاً به مشتری پیشنهاد کنند که از یک محصول، مجدداً خرید و استفاده کند، به او محصولات جدیدی پیشنهاد میکنند.
در زیر به برخی از محصولاتی که با استفاده از تفکر بازاریابی خلاق تغییر یافته و اصلاح شدهاند اشاره میکنیم.
- تخممرغ شانسی که کاربرد بازی کردن را به شکلات میافزاید.
- فروشگاههای زنجیرهای سون الون که کاربرد محل تحویل را به فروشگاههایش میافزاید.
- غلات صبحانه که حالت استفادهی تنقلات را به غلاتی میافزاید که فقط برای صبحانه طراحی شدهاند.
- اکتیمال، نیاز حفاظت از باکتریها را به ماست میافزاید.
- فروشگاه داخل پمپ بنزین، کاربرد خرید مواد غذایی را به پمپ بنزینها میافزاید.
- کافینت، کاربرد استفاده از اینترنت را به یک کافه میافزاید.
- پدرخواندگی یکی کودک، نیاز انتخاب فرزندخوانده را به کمکهای اعطایی میافزاید.
- عروسک باربی، نیاز به استفاده از عروسک را به نوجوانان میافزاید.
- واکمن، کاربرد یک ضبط صوت را در شرایطی که با راهحلهای موجود، غیرممکن بوده است میافزاید.
بنابراین در بازاریابی خلاق به طور ضمنی بیان میشود که باید یک تغییر و دگرگونی در محصول خود ایجاد کرد.
نوع ارائه و شناخت محصول به مخاطب یکی دیگر از روشهای بازاریابی خلاق است. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین به شما کمک میکند با روشهایی کمهزینهتر از پیش اما جدید و در دسترس محصولات خود را به مخاطبانتان معرفی کنید.
بدون دیدگاه