آیا شما مشتریان هدف خود را میشناسید و به طور دقیق میدانید که بازار هدف یک فروشگاه اینترنتی کجاست؟ با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد، داشتن یک بازار هدف مشخص کاملا مهمتر از هر زمان دیگری میباشد. در واقع هیچ کس نمیتواند همه افراد را هدف قرار دهد.
مشاغل و کسب و کارهای کوچک میتوانند با هدف قرار دادن بازار مناسب، به طور موثر با شرکت های بزرگ رقابت کنند.
بسیاری از مشاغل میگویند هر کسی که به خدمات ما علاقه مند باشد فرد مورد نظر ما میباشد. برخی دیگر نیز اهداف دیگری در ذهن دارند. هدف قرار دادن مشتری یا یک بازار خاص بدین معنا نیست که افرادی را که متناسب با معیارهای شما نیستند، مستثنی در نظر بگیرید.
در عوض، با بازاریابی هدفمند این امکان برای شما فراهم میآید تا پیام تجاری خود را روی بازار یا مشتریان خاصی متمرکز کنید که احتمال خرید از شما بیش از بازارهای دیگر باشد.
در حقیقت این یک روش بسیار مقرون بصرفه، کارآمد و موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه و ایجاد تجارت است.
با داشتن یک مخاطب مشخص، تعیین مکان و نحوه بازاریابی بسیار آسانتر خواهد بود. در همین راستا، در اینجا قصد داریم به شما کمک کنیم تا بتوانید مشتری هدف و نیز بازار هدف فروشگاه اینترنتی خود را به طور دقیق مشخص کنید.
با رعایت موارد زیر میتوانید مشتری هدف خود را راحت تر بیابید:
– به پایگاه مشتریان فعلی خود نگاه کنید.
مشتریان فعلی شما چه کسانی هستند و چرا از شما خرید میکنند؟ سعی کنید ویژگی ها و علایق مشترک آن ها را بیابید. اینکه کدام یک بیشتر به کسب و کار شما وابسته هستند؟ به احتمال زیاد با بررسی چنین یافته هایی افراد دیگری نیز میتوانند مانند مشتریان شما از محصولات یا خدمات شما بهرهمند شوند.
– رقابت خود را بررسی کنید
یکی دیگر از روش های شناسایی مشتریان هدف شما، مورد بررسی قرار دادن رقبای شما است. اینکه رقبای شما چه کسانی را مورد هدف قرار داده و مشتریان فعلی آنها چه کسانی هستند؟ البته قرار نیست که کلا از توابع شرکت رقیب پیروی کنید زیرا ممکن است شما بازار خاصی را بیابید که آنها آن را نادیده گرفته باشند.
– محصولات و خدمات خود را آنالیز کنید.
در اولین فرصت، لیستی از ویژگی های محصول یا خدمات خود را بنویسید. در کنار هر ویژگی، مزایای ارائه شده را ذکر کنید. به عنوان مثال، یک طراح گرافیک، خدمات طراحی با کیفیت بالا را ارائه میدهد.
سود شرکت، همان تصویر حرفه ای است. یک تصویر حرفه ای باعث جذب مشتریان خواهد شد زیرا آنها شرکت را حرفه ای و قابل اعتماد میدانند.
از این رو، بهره مندی از یک طراحی با کیفیت بالا، سبب جذب مشتری بیشتر و در نتیجه درآمد بالاتر است.
زمانی که مزایای خود را ذکر کردید، لیستی از افرادی تهیه کنید که نیاز دارند این مزایا را برآورده کنند. شاید البته این هنوز خیلی کلی است اما میتوانید آن را مبنایی برای شروع کار قرار دهید.
– اطلاعات جمعیتی خاصی را برای مورد هدف قرار دادن مشتری انتخاب کنید.
مشخص کنید که نه تنها چه کسانی به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند بلکه به احتمال زیاد چه کسانی آن را خریداری میکند. در این رابطه میتوانید به عوامل زیر فکر کنید:
- سن
- منطقه
- جنسیت
- سطح درآمد
- سطح تحصیلات
- وضعیت تأهل یا خانواده
- اشتغال
- پیشینه قومی
– ارزش ها و خواسته های مشتریان هدف خود را در نظر بگیرید.
بررسی ارزش ها و خواسته های مصرف کننده، خصوصیات شخصی تری از فرد میباشند مانند:
- شخصیت
- نگرش ها
- ارزش ها
- علایق و سرگرمی
- سبک زندگی
- رفتار
بسته به عوامل مذکور مشخص کنید که کالا یا خدمات شما چگونه میتواند در سبک زندگی مشتریان هدف شما قرار گیرد. همچنین آنها چگونه و چه زمانی از محصولات شما استفاده میکنند؟
چه ویژگی هایی بیشتر برای آنها جذاب است؟ مشتری هدف شما برای کسب اطلاعات به چه رسانه ای بیشتر مراجعه میکند؟ آیا او روزنامه میخواند یا به صورت آنلاین به جستجو میپردازد و یا اینکه در رویدادهای خاصی شرکت میکند یا خیر.
– تصمیم خود را ارزیابی کنید.
پس از تصمیم گیری در مورد بازار هدف، حتما سوالات زیر را در نظر بگیرید:
- آیا افراد کافی با معیارهای من وجود دارند؟
- آیا مشتری هدف من واقعا از محصولات یا خدمات بهره مند خواهد شد و به آن نیازی دارند؟
- آیا درک خواهم کرد که چه چیزی مشتریان هدف من را به تصمیم گیری در مورد خرید سوق میدهد؟
- آیا آنها توانایی خرید از فروشگاه من را دارند؟
- آیا به راحتی قابل دسترسی هستند و میتوانم پیام خود را به آنها برسانم؟
البته در نظر داشته باشید که شما میتوانید بیش از یک بازار هدف متمرکز داشته باشید و برای این کار باید پیام بازاریابی شما برای هر بازار منحصربفرد و متفاوت باشد.
همچنین اگر متوجه شوید که تنها پنجاه نفر وجود دارند که با تمام معیارهای شما مطابقت دارند شاید باید هدف خود را مجدد ارزیابی کنید.
ممکن است از خود بپرسید که من چگونه این همه اطلاعات را در مورد مشتری هدف خود بیابم؟ سعی کنید آنلاین جستجو کرده و تحقیقاتی را که دیگران در مورد شما به عنوان یک مشتری هدف انجام داده اند اعمال کنید.
بدون دیدگاه