آیا شما مشتریان هدف خود را می­‌شناسید و به طور دقیق می­‌دانید که بازار هدف یک فروشگاه اینترنتی کجاست؟ با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد، داشتن یک بازار هدف مشخص کاملا مهمتر از هر زمان دیگری می­‌باشد. در واقع هیچ کس نمی­‌تواند همه افراد را هدف قرار دهد.

مشاغل و کسب و کارهای کوچک می­‌توانند با هدف قرار دادن بازار مناسب، به طور موثر با شرکت ­های بزرگ رقابت کنند.

بسیاری از مشاغل می­‌گویند هر کسی که به خدمات ما علاقه­ مند باشد فرد مورد نظر ما می‌­باشد. برخی دیگر نیز اهداف دیگری در ذهن دارند. هدف قرار دادن مشتری یا یک بازار خاص بدین معنا نیست که افرادی را که متناسب با معیارهای شما نیستند، مستثنی در نظر بگیرید.

در عوض، با بازاریابی هدفمند این امکان برای شما فراهم می­آید تا پیام تجاری خود را روی بازار یا مشتریان خاصی متمرکز کنید که احتمال خرید از شما بیش از بازارهای دیگر باشد.

در حقیقت این یک روش بسیار مقرون بصرفه، کارآمد و موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه و ایجاد تجارت است.

با داشتن یک مخاطب مشخص، تعیین مکان و نحوه بازاریابی بسیار آسان­تر خواهد بود. در همین راستا، در اینجا قصد داریم به شما کمک کنیم تا بتوانید مشتری هدف و نیز بازار هدف فروشگاه اینترنتی خود را به طور دقیق مشخص کنید.

با رعایت موارد زیر می‌­توانید مشتری هدف خود را راحت ­تر بیابید:

– به پایگاه مشتریان فعلی خود نگاه کنید.

مشتریان فعلی شما چه کسانی هستند و چرا از شما خرید می­‌کنند؟ سعی کنید ویژگی­ ها و علایق مشترک آن ها را بیابید. اینکه کدام یک بیشتر به کسب و کار شما وابسته هستند؟ به احتمال زیاد با بررسی چنین یافته­ هایی افراد دیگری نیز می‌­توانند مانند مشتریان شما از محصولات یا خدمات شما بهره­مند شوند.

رقابت خود را بررسی کنید

یکی دیگر از روش­ های شناسایی مشتریان هدف شما، مورد بررسی قرار دادن رقبای شما است. اینکه رقبای شما چه کسانی را مورد هدف قرار داده و مشتریان فعلی آنها چه کسانی هستند؟ البته قرار نیست که کلا از توابع شرکت رقیب پیروی کنید زیرا ممکن است شما بازار خاصی را بیابید که آنها آن را نادیده گرفته باشند.

محصولات و خدمات خود را آنالیز کنید.

در اولین فرصت، لیستی از ویژگی­ های محصول یا خدمات خود را بنویسید. در کنار هر ویژگی، مزایای ارائه شده را ذکر کنید. به عنوان مثال، یک طراح گرافیک، خدمات طراحی با کیفیت بالا را ارائه می­‌دهد.

سود شرکت، همان تصویر حرفه ­ای است. یک تصویر حرفه ­ای باعث جذب مشتریان خواهد شد زیرا آنها شرکت را حرفه ­ای و قابل اعتماد می­‌دانند.

از این رو، بهره­ مندی از یک طراحی با کیفیت بالا، سبب جذب مشتری بیشتر و در نتیجه درآمد بالاتر است.

زمانی که مزایای خود را ذکر کردید، لیستی از افرادی تهیه کنید که نیاز دارند این مزایا را برآورده کنند. شاید البته این هنوز خیلی کلی است اما می­‌توانید آن را مبنایی برای شروع کار قرار دهید.

اطلاعات جمعیتی خاصی را برای مورد هدف قرار دادن مشتری انتخاب کنید.

مشخص کنید که نه تنها چه کسانی به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند بلکه به احتمال زیاد چه کسانی آن را خریداری می­کند. در این رابطه می­‌توانید به عوامل زیر فکر کنید:

  • سن
  • منطقه
  • جنسیت
  • سطح درآمد
  • سطح تحصیلات
  • وضعیت تأهل یا خانواده
  • اشتغال
  • پیشینه قومی

ارزش­ ها و خواسته ­های مشتریان هدف خود را در نظر بگیرید.

بررسی ارزش­ ها و خواسته ­های مصرف­ کننده، خصوصیات شخصی ­تری از فرد می‌­باشند مانند:

  • شخصیت
  • نگرش­ ها
  • ارزش­ ها
  • علایق و سرگرمی
  • سبک زندگی
  • رفتار

بسته به عوامل مذکور مشخص کنید که کالا یا خدمات شما چگونه می­‌تواند در سبک زندگی مشتریان هدف شما قرار گیرد. همچنین آنها چگونه و چه زمانی از محصولات شما استفاده می­کنند؟

چه ویژگی ­هایی بیشتر برای آنها جذاب است؟ مشتری هدف شما برای کسب اطلاعات به چه رسانه ­ای بیشتر مراجعه می‌­کند؟ آیا او روزنامه می­‌خواند یا به صورت آنلاین به جستجو می‌­پردازد و یا اینکه در رویدادهای خاصی شرکت می‌­کند یا خیر.

تصمیم خود را ارزیابی کنید.

پس از تصمیم ­گیری در مورد بازار هدف، حتما سوالات زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا افراد کافی با معیارهای من وجود دارند؟
  • آیا مشتری هدف من واقعا از محصولات یا خدمات بهره ­مند خواهد شد و به آن نیازی دارند؟
  • آیا درک خواهم کرد که چه چیزی مشتریان هدف من را به تصمیم ­گیری در مورد خرید سوق می­دهد؟
  • آیا آنها توانایی خرید از فروشگاه من را دارند؟
  • آیا به راحتی قابل دسترسی هستند و می‌­توانم پیام خود را به آنها برسانم؟

البته در نظر داشته باشید که شما می‌­توانید بیش از یک بازار هدف متمرکز داشته باشید و برای این کار باید پیام بازاریابی شما برای هر بازار منحصربفرد و متفاوت باشد.

همچنین اگر متوجه شوید که تنها پنجاه نفر وجود دارند که با تمام معیارهای شما مطابقت دارند شاید باید هدف خود را مجدد ارزیابی کنید.

ممکن است از خود بپرسید که من چگونه این همه اطلاعات را در مورد مشتری هدف خود بیابم؟ سعی کنید آنلاین جستجو کرده و تحقیقاتی را که دیگران در مورد شما به عنوان یک مشتری هدف انجام داده ­اند اعمال کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *