روش بازاریابی حضوری مواد غذایی چیست؟

در بازاریابی محصول غذایی نقش برند و بسته‌بندی بسیار مهم است، اگر محصول در بازار شناخته‌شده باشد و به قول معروف در بازار برند باشد. کار بارازیاب (فروشنده ) آسان‌تر از زمانی است که یک محصول دارای اسم ناشناخته برای مشتری است.

حساسیت خریدار در خرید محصول مواد غذایی با توجه تکرار خرید زیاد برای مشتری بالا است، زیرا اگر محصولی را عرضه کند که نسبت به قیمت آن از کیفیت خوبی برخوردار نباشد در خرید بعدی مشتری از خرید محصول خودداری می‌کند

و درزمانی که محصول شناخته‌شده نسبت فروشنده مواد غذایی با توجه به تکنیک‌های فروش باید بتواند اعتماد مشتری را جلب نماید، برخی از تکنیک‌ها فروش موفق در مواد غذایی شامل

۱-گارانتی کردن محصول.

۲- فروش امانی نزد مشتری تا زمان فروش محصول.

۳-دادن نمونه رایگان جهت آزمودن اولیه محصول.

۴-فروش توصیه‌ای،  استفاده از فروشنده محلی با توجه به شناخت و اطمینانی که صاحب فروشگاه به فروشنده محلی دارد.

۵-داشتن جایزه فروش به همراه فروش محصول.

۶-استفاده از نمایندگان بومی منطقه به جهت عرضه محصول.

۷-استفاده از تبلیغات در محل مشتری و دادن هدایایی تبلیغاتی به همراه فروش محصول.

۸- دادن ابزار تبلیغاتی به جهت نگهداری محصول در فروشگاه مثل دادن یخچال- استندو…

-روش‌های فروش مواد غذایی یا تکنیک‌های فروش مواد غذایی چیست؟

در فروش مواد غذایی تکنیک‌های زیادی استفاده می‌شود که می‌توان به برخی از تکنیک‌های بازاریابی و فروش که فروشندگان حرفه ای از آن استفاده می کنند، اشاره کرد.

۱تکنیک معرفی محصول

شامل (مزایای آن نسبت به محصول مشابه در بازار ازنظر قیمت،بسته‌بندی،‌ حاشیه سود( مارژین-مارجین) برند و کیفیت، طعم و مزه محصول ).

۲تکنیک دادن نمونه مجانی جهت تست اولیه محصول

۳تکنیک دعوت

در این تکنیک از مشتری دعوت می‌کنیم که با خرید این محصول به سبد سود خود اضافه کند و درواقع محصول را مساوی سود در نظر می‌گیریم.

۴تکنیک پیگیری

امکان خرید نکردن مشتری دربار اول از فروشنده مواد غذایی بسیار بالا است. در این زمان گاهی  نه گفتن مشتری به چندین بار می‌رسد، اما در ایران تکنیک پیگیری کردن مؤدبانه می‌تواند راه خوبی برای اینکه محصول خود را در قفسه مشتری جای دهیم باشد.

۵تکنیک خرید دوباره

در این تکنیک شما به مشتری وعده می‌دهید که این محصول در عرض کمتر از چند روز به فروش می‌رسد و در این زمان سعی می‌کنید که محصول را توسط خودتان یا دوستان یا آشنایانتان خرید داری شود، تا اینکه خریدار نسبت به  فروش کالای شما اطمینان پیدا نماید.

۶ تکنیک مزایایی ثانویه محصول

در این تکنیک که در بیشتر مواقع جواب می‌دهد،‌ استفاده از خدمات اضافه‌ای است که به همراه محصول  می‌توانید به مشتری عرضه کنید. مثلاً ترغیب مشتری به خرید بیشتر با استفاده از طرح تخفیف پلکانی و یا دادان تبلیغ پلکانی،‌ شرکت در قرعه‌کشی یا  قرار دادن محصول اضافی در خریدهای  بالاتر از سقف تعیین شده حجمی ، تناژی و ریالی به عنوان طرح های پیشبرد فروش در فروش مواد غذایی استفاده می گردد.

آموزش بازاریابی حضوری مواد غذایی کدام است؟

آموزش بازاریابی مواد غذایی معمولاً توسط سرپرست فروش انجام می‌شود،‌ سرپرست فروش در مراحل مختلفی به همراه فروشنده به خریدار مراجعه می‌کند و در این نوع آموزش سرپرست فروش به آموزش حضوری، فروشنده مواد غذایی می پردازد.

مراحل آموزش شامل :

مراحل آموزش

۱-آموزش فن بیان در استفاده از آموزش فروش محصول غذایی.

۲-آموزش محصول شناسی.

۳-آموزش نحوه سفارش گیری از مشتری و ثبت سفارش‌ها.

۴-آموزش رقبا شناسی و چگونگی استفاده از نقاط ضعف رقبا در ترغیب مشتری به خرید.

۵-آموزش نحوه ثبت سفارش ازنظر تعدادی و ریالی.

۶-آموزش نحوه چیدمان محصول در ویترین مشتری.

۷-آموزش پاسخ به اعتراض مشتری است

اگرچه توصیه می‌گردد قبل از شروع به کار فروشندگی حتماً چندین کتاب در این خصوص خوانده شود که فرد بتواند یک ارزیابی از روحیه خود با نوع کار فروشندگی مواد غذایی داشته باشد.

به دلیل داشتن تاریخ محدود جهت استفاده محصول غذایی فشار و استرس کار در این صنعت به‌شدت بالاتر نسبت به سایر صنایعی که محصول بادوام‌تر است. لذا توصیه می گردد که اگر در صنعت فروش مواد غذایی فعالیت می نماید هنر مدیریت استرس و فشار روانی را هم یاد بگیریم.

 –بهترین روش بازاریابی مواد غذایی کدام است؟

بهترین روش بازاریابی مواد غذایی، شناخت رقبا آن صنعت می‌باشد. هرچقدر تسلط بر اطلاعات محصولات غذایی بیشتر باشد، ترغیب سازی مشتری به خرید بهتر انجام می‌شود.

داشتن صداقت کاری و علاقه به کار فروشندگی می‌تواند در ایجاد رابطه صمیمی با مشتری بسیار مؤثر باشد.

داشتن خدمات در نوع سرویس‌دهی و داشتن نظم کاری در تحویل به موقع در صنعت غذایی بسیار مهم است. زیرا مشتری وقتی به رابطه شما اعتماد می‌نماید، فضای فروشگاه خود را در اختیار شما قرار می‌دهد و هر نوع بدقولی از طرف شما در زمان تحویل محصول و سفارش می‌تواند به اتمام رابطه با مشتری منجر شود.

روش‌های نوین بازاریابی مواد غذایی چیست؟

در صنعت فروش مواد غذایی در ایران شرکت‌های مواد غذایی با استفاده از پروموتور (تستر محصول) در فروشگاه‌های مواد غذایی سعی درفروش محصول خوددارند. شرکت کاله،‌پگاه و چند شرکت به جهت معرفی و فروش محصول خود افرادی را در فروشگاه‌های بزرگ استخدام می‌کنند که به این کار  ترغیب سازی مشتری در هنگام مراجعه به فروشگاه مشغول هستند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی ،سایت‌های اطلاع‌رسانی، استخدام کپی رایتر  به عنوان راه های جدیدی هستند که با جلب توجه مخاطب سعی در گرفتن سهم ذهنی مشتری و درگیر کردن خریدار با محصول و یا برند شرکت را دارند.

از فضای مجازی میتوان با برگزاری مسابقات  و سرگرم نمودن مخاطب و احتمالا خریدار  محصول خود را به مشتری بشناسانیم.

استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی، شرکت در نمایشگاه‌ها،‌ احداث فروشگاه‌های اختصاصی مثل سون تین، سلامت،‌ شیرین عسل و…  از شیوه‌های جدید در بازاریابی محصول مواد غذایی است.

اخیراً با ورود تکنولوژی جدید چاپ و بسته‌بندی استفاده از لیبل های هوشمند برای معرفی هر چه بهتر محصول برای مخاطب استفاده می شود،‌ با استفاده از نرم افزار های گوشی هوشمند با اسکن کردن این لیبل دیجیتالی می‌توان در خصوص ویژگی ها و مزایا،‌ نحوه تولید محصول کلی اطلاعات مفید به دست آورد.

اما به دلیل گران بودن این فنّاوری فعلاً این روش بازاریابی به‌ صورت محدود در محصولات لاکچری استفاده می‌گردد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *