معایب

۱) جمع آوری اطلاعات صحیح و به روز از بازار محصولات غذایی

۲) کسب سهم مشتری و سهم بازار بیشتر که در اصطلاح مدیریت پخش مویرگی به شاخص پوشش مشتریان(خرده فروشی ها) معروف است.

۳) کاهش ریسک از دست دادن مشتریان

۴) ارتباطات بهتر با مشتریان و خرده فروشیها

۵) افزایش قدرت چانه زنی تولیدکنندگان موادغذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی

۶) کاهش احتمال بوجود آمدن رقبای جدید در بازار محصولات غذایی و بهداشتی

۷) بهبود جریان نقدینگی برای تولیدکننده

۸) افزایش بلندمدت سود و درآمد

۹) افزایش اعتبار سازمان در واگذاری نمایندگی پخش محصولات در تمام کشور

معایب پخش مویرگی

۱) هزینه بالا: تشکیل سازمان مستقل برای پخش مویرگی، خرید ماشین های حمل محصولات موادغذایی و نگهداری کالا مستلزم صرف انرژی و هزینه بالایی است.

۲) مدیریت عملیات: فرآیندهای انبارداری و نگهداری محصولات غذایی، حسابداری و مالی، سفارش گیری و حمل محصولات و بطور کلی عملیات سازمانی پیچیده، مستلزم وجود تجربه و دانش فراوان در مدیریت عملیات یک شرکت پخش مویرگی است.

۳) مشکلات پوشش کامل خرده فروشان: عملاً امکان ارائه خدمات پخش مویرگی به همه خرده فروشان و سوپرمارکتهای سطح شهر از لحاظ جغرافیایی مقدور نیست. مدیریت صحیح عملیات به افزایش پوشش در پخش مویرگی کمک شایانی می-کند، اما در نهایت نیاز به کانالهای عمده فروشی به عنوان مکمل نیز احساس میشود.

نقش مدیریت لجستیک در پخش مویرگی محصولات غذایی و بهداشتی

بسیاری از محققان در تلاش بوده اند متغیرهای تأثیرگذار بر صنعت پخش مویرگی را بررسی کنند.  در تحقیقی که توسط آقای ماک در سال 2002 ترجیحات مشتریان(خرده فروشی ها) در رابطه با کانالهای توزیع مورد تحقیق قرار گرفته و نشان داده شد: زمان و تلاشی که توسط سوپر مارکت ها صرف می شود تا سفارش مورد نظر خود را دریافت کنند روی انتخاب کانال توزیع تأثیر زیادی دارد. آنها شرکت های مختلف پخش را از نظر منافع مالی و پاداش ذهنی خود مقایسه میکنند و ریسک های ممکن را برای هر توزیع کنندهای می سنجند. در یک نظرسنجی آنلاین از خوانندگان مجله اینترنتی MDM مهمترین نگرانی های شرکت های توزیع و پخش در سال 2017 مورد پرسش قرار گرفت. (MDM منبع اصلی تحقیق در صنعت پخش عمده فروشی در امریکاست که اخبار، وبلاگ ها و خبرنامه هایی را به مدیران در شرکت های پخش و عمده فروشی یا شرکتهای همکار با این شرکت ها پیشنهاد می کند). تقریبا 300 پاسخ دهنده از مالکان یا مدیران شرکتهای پخش مویرگی و عمده فروشی و شرکتهای تولیدی به این نظرسنجی پاسخ دادند. نتیجه این نظرسنجی نیز مهر تأییدی بر یافته های تحقیقات قبلی است؛ بنابه این نظرسنجی “نیاز به ارتباط سریعتر در کانال توزیع” (مدیریت لجستیک) و “برآوردن نیازهای در حال تغییر مشتریان” (ترجیحات مشتریان) دو مورد از مهمترین دغدغه ها و نگرانی های شرکتهای توزیع و پخش در سال 2017 بود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *