کانال های توزیع و شبکه پخش یکی از اجزای مخلوط بازاریابی و یکی از ارکان اصلی طرح کسب وکار است. تولیدکنندگان محصولات غذایی عموماً از دو شبکه مختلف برای پخش محصولات و رساندن تولیدات خود به دست مصرف کننده نهایی بهره می برند.

۱) توزیع موادغذایی از کانال فروش عمده فروشی

۲) شبکه توزیع محصولات از طریق پخش مویرگی مواد غذایی به تک تک خرده فروشی ها

اغلب تولیدکنندگان محصولات غذایی از شبکه پخش مویرگی استفاده می کنند. استراتژی پخش مویرگی در زنجیره تأمین کالاهای تند مصرف یا FMCG همان فروش مستقیم موادغذایی به تعداد زیادی سوپرمارکت و خرده فروش در سطح کشور می باشد. پخش مویرگی به این معناست که تولید کننده بخش بندی بازار را نادیده میگیرد و محصولات خود را در همه بازارهای موجود توزیع میکند.

ایده اصلی در پخش مویرگی این است که محصول شما، همه جا در دسترس باشد و بدین ترتیب بیشترین خریداران ممکن را جذب کند. در اکثر اوقات، پخش مویرگی در مواقعی که مشتریان گزینه های بسیاری از برندهای متفاوت را پیشِ رو دارند، ضرورت پیدا میکند. همچنین ایجاد شبکه فروش و پخش مویرگی منجر به کاهش ریسک مالی، کنترل و مدیریت بازار محصولات غذایی و بهره برداری از بازخورد و فیدبک بازار و پوشش بیشتر مشتریان می شود. پخش مویرگی برای مشتریان نیز منافع بیشماری دارد؛ با استراتژی فروش و پخش مویرگی، خرده فروشان و مصرف کنندگان نهایی نیازهای خود را به سادگی در محل کار خود بر طرف می کنند؛ در وقت مشتریان صرفه جویی شده بازاریاب ها و فروشنده ها نیز فرصت بیشتری برای ارائه کاتالوگ و محصولات جدید پیدا میکنند. همچنین خرده فروشی ها با مقایسه قیمت ها از کاتالوگ و بررسی خدمات و پروموشن های شرکتهای مختلف پخش مویرگی می توانند سفارش خود را در زمان دلخواه از توزیع کننده دلخواه ثبت کنند.

تحقیقات نشان داده است زمانی که کسب وکار رقابتی می شود، اهمیت رابطه مؤثر با مشتریان افزایش می یابد.

از بین روش های مختلف تحکیم روابط با مشتریان مانند: روابط عمومی، انواع تبلیغات،  فروش مستقیم ، بازاریابی تلفنی و بازاریابی آنلاین، روش هایی که از تعامل و ارتباط مستقیم و دو طرفه بهره می گیرند، تأثیر بیشتری روی مشتریان دارند. اگرچه امروزه اینترنت و تجارت آنلاین تحول شگرفی در مدل های کسب وکار و روشهای بازاریابی بوجود آورده است، هنوز هم پخش مویرگی نقش اصلی را در بازاریابی و فروش محصولات غذایی بازی می کند(لحظه های حیاتی در بازاریابی محصولات غذایی). اتفاقا این استراتژی در بین تولیدکنندگان موادغذایی در ایران بسیار رواج دارد، زیرا اغلب مردم ایران تمایل دارند. که موادغذایی موردنیازشان را از نزدیکترین سوپرمارکت محله شان تهیه کنند. همین نکته این فرصت را برای تولیدکنندگان محصولات غذایی فراهم آورده است .تا نیاز مشتریان نهایی را شناسایی و از نزدیک با مشتریان خود تعامل داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *