گام های تدوین بودجه در یک نگاه

 ۱ تعیین اهداف

 ۲ تعیین استراتژی و تخصیص منابع

۳- تهیه بودجه و تصویب آن

۴- مقایسه عملکرد مالی واقعی با بودجه

۵- طرز تهیه مغایرت‌ها نرخ تغییرات مخارج اضافی و زمان‌بندی

۶- اصلاح برنامه‌وبودجه

۷- بودجه و تجزیه تحلیل مغایرت‌ها

 تفاوت بودجه جامع با سایر روش‌های بودجه در شرکت‌ پخش مواد غذایی

 بودجه جامع روشی است، که در آن برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای دوره زمانی یک‌ساله با اهداف استراتژی‌های سازمان همسو شده و تمام واحدهای از قبیل واحد ستاد و صف در شرکت پخش و توزیع کالا اهداف بلندمدت میان‌مدت و کوتاه‌مدت خود را بر اساس بودجه جامع تنظیم می‌نمایند و ارزیابی عملکرد هر یک از مدیران بر اساس میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف بلندمدت شرکت ارزیابی می‌گردد.

طرح‌ریزی بودجه‌بندی جامع در تمام واحدها شامل ستاد و صف بر اساس کمیت، کیفیت ،هزینه و زمان اهداف خود را مشخص می‌نمایند و به‌طور دوره‌ای سه‌ماهه، شش‌ماهه، نه‌ماهه و سالیانه نسبت به ارزیابی دقیق نتایج و مشخص کردن مغایرت‌ها با اهداف تعریف‌شده اقدام می‌نمایند.

 بودجه‌بندی جامع در شرکت پخش و توزیع کالایی  قابل پیاده‌سازی است، که هزینه‌ها و درآمدها به‌طور شفاف و مشخص قابل ثبت و ضبط باشد و همچنین تمام فرآیندهای عملیاتی آن شرکت در واحدهای ستاد و صف دارای دستورالعمل مشخص باشد.

 یا به تعبیر دیگر  فعالیت‌های شرکت به‌صورت سیستمی تدوین تهیه و پیاده‌سازی شده باشد

 با توجه به اینکه در شرکت‌های کوچک محلی یا خصوصی کوچک محلی عموماً فعالیت‌های واحد واحدها به‌صورت فرایندهای مدون و مشخص انجام نمی‌گیرد، پیاده‌سازی بودجه جامع بسیار سخت و دشوار می‌باشد.

 یکی از مزیت‌های بودجه جامع ایجاد چشم‌انداز شفاف از آینده، مشخص بودن عملکردهای واحدها، ارزیابی دقیق عملکرد واحدها، و اعداد واقعی‌تر در سود و زیان در بودجه می‌باشد، آیتم‌ها یکی از موارد بسیار مهم برای تصمیم سازی و تصمیم‌گیری مدیران در شرایط متغیر بازار می‌باشد.

 توصیه می‌گردد به مدیران شرکت‌های پخش، مدیران فروش، سرپرستان فروش آگاهی خود را نسبت به تدوین بودجه، بودجه‌نویسی، کنترل بودجه، اقدامات اصلاحی در بودجه معطوف نمایند.

بودجه‌نویسی درواقع یک نقشه راه در مسیر پر از چالش و تناقض و تعارض در محیط می‌باشدو اگر مدیران فروش، سرپرستان فروش، مدیران مالی حتی در شرکت‌های کوچک نسبت به بودجه‌نویسی حساسیت لازم را نداشته باشند، در مسیر پر از چالش دچار چالش های فراوانی از قبیل کمبود نقدینگی، زیان ناشی از عملیات، زیان ناشی از خریدهای دوره‌ای، زیان ناشی از فروش و عواملی از این‌ دست خواهند شد

شرکت‌های پخش با استقرار نظام بودجه کارآمد می‌توانند، به منابع مالی فیزیکی انسانی و فناوری را در اختیار خود به‌صورت کارآمد و اثربخش در یک دوره معین به فعالیت خود تخصیص دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *