-اجزای بودجه عملیاتی

۱-بودجه فروش :

بودجه فروش که یک از پایه‌های اصلی بودجه را در شرکت‌های پخش مواد غذایی تشکیل می‌دهد در بودجه فروش بر اساس مقادیر فروش، سطوح موجودی‌ها، ترکیب کالایی، ترکیب عوامل خرید، ترکیب کانال‌های فروش، گروه مشتریان، الگوی فروش،مراکز توزیع و نمایندگی‌ها مشخص می‌شود.

واحد عملیات فروش برای پیش‌بینی بحلیل عوامل مؤثرودجه فروش می‌تواند از روش‌های ذیل استفاده نماید

الف- پیش بینی فروش بر مبنای تخمین فروش هر فروشنده، کانال فروش، نرخ رشد فروش(پتانسیل عملیات فروش) و روندهای گذشته انجام دهد.

ب- بر اساس تحلیل‌های آماری با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و کشش بازار و پتانسیل منطقه توزیع انجام گیرد.

ج-ت بر فروش شامل میزان خرید از تأمین‌کننده، جذب تأمین‌کننده جدید، پیش‌بینی گرایش به فروش‌های اعتباری، حضور در مراکز خاص، و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و..انجام گیرد.

تحلیل باید سه بخش مهم شامل حجم فروش، ترکیب کالایی، پیش‌بینی قیمت فروش به‌درستی تعیین و محاسبه نماید.

آینده ما به تصمیمات امروزمان بستگی دارد، یعنی آینده ما بر اساس محدودیت‌های که تصمیمات برایم ایجاد می‌کند خلق می‌شود.با مجموعه ویزیتان اینده خود را در صنعت مواد غذایی تضمین کنید

۲-بودجه موجودی آخر دوره:

این موجودی ازلحاظ تأثیر در سود و زیان، تأثیر بر قیمت تمام‌شده محصول فروش رفته و همچنین در ابتدای دوره جدید مهم است. از نگاه هزینه‌ای شامل هزینه نگهداری- سفارش- ضایعات حین نگهداری مهم است. سطح بهینه‌ای برای موجودی پایان سال و ابتدای سال باید در نظر گرفته شود.

۳-بودجه خرید:

بودجه خرید گام اول نوشتن بودجه فروش است، که بر  اساس نوع کالایی خریداری‌شده اهداف فروش تعیین می‌گردد، از طرفی بعضی از شرکت‌های که شامل دو بخش تولیدی و توزیعی هستند، شرکت تولیدی و شرکت توزیعی زیرمجموعه دفتر هلدینگ(مادر) می‌باشد.

 بیشتر سیاست‌های توزیع و فروش بستگی به سیاست‌های شرکت‌های تأمین‌کننده (کارخانه‌ها تولیدی) دارد، که می‌توان به ظرفیت خالی دستگاه‌ها و ظرفیت دریافت شیر و ترکیب سود و  زیان شرکت‌ها اشاره کرد.

۴-بهای تمام‌شده کالای فروش رفته :

شامل بهای کالای خریداری‌شده و بهای کالای توزیع‌شده است، از اختلاف این دو می‌توان به سطح سود و زیان رسید. موجودی آخر و اول دوره در این شاخص بسیار تأثیرگذار است.

۵-بودجه هزینه بازاریابی و فروش:

هزینه در این بخش را می‌توان به دو بخش ثابت و متغیر تقسیم نمود، به‌طور مثال در بخش دستمزدها شامل بخش ثابت (حقوق ثابت) و بخش متغیر (پورسانت‌ها) تقسیم‌بندی گردد.

 نکته مهم این است، که همه هزینه با افزایش سطح فعالیت به یک‌میزان افزایش پیدا نمی‌کند.

برخی از این هزینه شامل سرفصل(حقوق و دستمزد- کارمزد توزیع – هزینه ضایعات- هزینه تخفیف و اشانتیون- هزینه کالای برگشت‌خورده به انبار- هزینه ارسال و بارگیری و.. )می‌گردد.

۶-بودجه هزینه اداری و پشتیبانی:

این هزینه‌ها می‌تواند در دو قالب شامل بخش ثابت(تعهد داده‌شده مثل هزینه بهره مالی- و غیر تعهد داده‌شده مثل هزینه آموزش) و هزینه متغیر شامل(هزینه ملزومات اداری- خدمات- برق و آب و… ) تقسیم‌بندی کرد.

۷-بودجه سایر اقلام عملیاتی و غیرعملیاتی:

در برخی از موارد که هزینه و درآمدهای به‌غیراز عملیات اصلی(فروش) حاصل می‌شود، که به آن هزینه و درآمدهای غیرعملیاتی  گفته می‌شود.

که می‌توان به فروش دارایی‌ها، سود سهام، سپرده‌گذاری بانکی، سود اوراق مشارکت، سود جریان  وجوه نقد، درآمد فروش از اقلام راکد و ضایعاتی اشاره کرد.

 درصورتی‌که درآمدها و هزینه‌ها ازنظر ریالی بالا باشد، باید در بودجه به‌عنوان ردیف هزینه و درآمد غیرعملیاتی ذکر گردد. این درآمد و هزینه ارتباطی با عملیات اصلی شرکت که شامل فروش است ندارد.

۸-سود خالص بودجه قبل و بعد از مالیات:

بخش بودجه مالی در بخش دوم ارائه می‌گردد.

بعد از طی کردن مراحل بالا و نوشتن بودجه ‌ها در پایان باید سود قبل از مالیات و بعد از مالیات هم پیش‌بینی کرد و مبنای سود واقعی مشخص شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *