روش های پیش بینی بودجه:

 ۱-روش پیش‌بینی قضاوتی شامل( روش دلفی و روش توافق جمعی).

 ۲-روش پیش‌بینی بر مبنای عملکرد گذشته شامل (پیش‌بینی کوتاه‌مدت از اطلاعات و آمار گذشته با استفاده از احتمالات)

 ۳-پیش‌بینی علت و معلولی با وزن دهی به عوامل مختلف و تأثیرگذار.

-فرایند بودجه‌بندی در شرکت‌های پخش چگونه است؟

بودجه‌بندی از  دو قسمت اصلی تشکیل‌شده است:

۱-طرح‌ریزی : شامل تدوین بودجه  

۲-کنترل : مقایسه‌ای بین عملکرد واقعی و برنامه را با نظارت بر  عملیات با اتخاذ تدابیر اصلاحی فراهم می‌آورد.

فرایند بودجه‌بندی شامل چه مراحلی است:

۱تشکیل کمیته بودجه :

 وظایف این کمیته شامل تدوین اهداف، تنظیم برنامه، هماهنگی بین واحدها و در صورت بروز تضاد و تعارض وظیفه حل و تصویب نهایی بودجه را بر عهده دارد،‌که متشکل از مدیران ارشد سازمان می‌باشد.

۲مشخص نمودن دوره بودجه :

که در شرکت‌های پخش عموماً پایان سال را مبنا ارائه صورت‌های مالی خود می‌دانند، اما امکان دارد، که این تاریخ متناسب باسیاست شرکت داری تاریخ متفاوتی غیر از پایان سال باشد، اما به جهت انطباق با عملکرد سال‌های قبل یک‌بارتاریخ قابل‌تعیین می‌گردد.

۳تعیین استراتژی تدوین بودجه :

استراتژی و جهت کلی بودجه را در سال آینده مشخص می‌کند.

به طور مثال

۱-افزایش سهم ۲۰ درصدی در کانال خرده‌فروشی.

۲-افزایش تعداد کد کالایی عرضه‌شده به میزان ۲۰ درصد.

۳-کاهش هزینه‌ای عملیاتی به میزان ۱۰ درصد.

۴تدوین بودجه اولیه :

بودجه اولیه شامل بودجه فروش توسط مدیران واحد فروش تدوین می‌گردد، مسئولیت تدوین بودجه ازنظر میزان درآمد، سودآوری، هزینه‌ای در واحدهای عملیاتی صورت می‌گیرد.

۵مذاکرات بررسی و تصویب:

در این مرحله که به مرحله چانه‌زنی بودجه‌بندی است، هر واحد باید از پیش‌بینی عملکرد خود در سال آینده شامل (هزینه، درآمد، سود) که منطبق با استراتژی کلان سازمان تنظیم‌شده است، دفاع نماید.

 در این پیش‌بینی باید هم ازنظر اخلاق حرفه‌ای (نگاه به منافع سازمان) و هم‌درجه دشواری اهداف بودجه (ایجاد انگیزه برای دستیابی به اهداف با پتانسیل واقعی منابع حاضر)  رعایت انصاف در نظر گرفته‌شده باشد.

۶تجدیدنظر بودجه

بعد از بررسی، نقد نظرات با در نظر گرفتن منافع سازمان در خصوص برخی از عوامل و مقادیر تجدیدنظر اصلاح و تصویب نهایی صورت می‌گیرد.

روش‌های بودجه‌بندی چیست؟

1-رویکرد بودجه بر مبنای سال قبل- روش سنتی که بر اساس نتایج مالی سال گذشته محاسبه می‌گردد، به‌ ۲ روش انجام می‌گیرد:

  • روش طبقات ساده(در نظر گرفتن درصدی رشد برای تمام سرفصل‌های بودجه)
  • روش تحلیل طبقات(تجزیه‌وتحلیل عوامل تأثیرگذار بر بودجه و وزن دهی به آن‌ها)                                2-بودجه‌بندی بر مبنای صفردر این روش باید تمام فعالیت‌ها از نقطه صفرتا پایان مشخص می‌گردد، در هر گام سهم هزینه و درآمد تعیین می‌شود در این روش مدیران به تجزیه‌وتحلیل عملکرد سال قبل بیشتر توجه خواهند داشت.

     ۳-بودجه‌بندی بر مبنای فعالیت

    در این روش بودجه بر اساس هر فعالیت و محرکی که هزینه زا و درآمدزا باشد تقسیم‌بندی می‌گردد واحد عملیات باید مبنای تمام فعالیت‌های خود را مشخص نماید،این فعالیت‌ها شامل سطح کالایی، کانال فروش، گروه مشتری، و…تقسیم‌بندی می‌گردد.

      تفکیک هزینه به مخازن هزینه انجام می‌شود، به‌گونه‌ای که سهم از کدام از مخازن هزینه‌ بر فرایند عملیات مشخص می‌گردد. به‌طور مثال سهم خرید ارسال کالا، سهم انبارداری و نگهداری، سهم ارسال و بارگیری،‌سهم سفارش گیری، سهم پشتیبانی و سهم کانال مشتری از هزینه مشخص می‌گردد، در این روش می‌توان به‌خوبی رابطه بین فعالیت‌های استراتژیک و عملیات را متوجه شد و درجه انحراف از برنامه به تفکیک فعالیت نمایان می‌شود.

    ۴-روش بودجه‌بندی منعطف

    شرکت‌های پخش با در نظر گرفتن درجه‌ای از انعطاف‌پذیری در بودجه در صورت تغییر در مقادیر به با تبدیل آن مقادیر، در دوره موردنظر بودجه را تنظیم می‌نمایند. در این نوع نگاه بودجه‌بندی متشکل از یک جزء ثابت و یک جز متغیر تشکیل می‌گردد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *