تحقیقات بازار در شرکت‌های پخش مهم است؟ 

 رابطه بین تحقیقات بازار و سود شرکت پخش چیست؟

رابطه بین تحقیقات بازار و مشکلات پخش مواد غذایی چیست؟

چرا در آموزش پخش مواد غذایی باید به اطلاعات به‌دست‌آمده از تحقیقات بازار توجه داشت؟ 

بهتر است که قبل از راه‌اندازی شرکت پخش مواد غذایی حتماً تحقیقات بازار کاملی انجام شود، زیرا سود پخش مواد غذایی یا پخش مویرگی مواد غذایی در زمان راه‌اندازی کم یا سربه‌سر و گاها با زیان همراه است.

 یکی از نکات مهم در آموزش پخش مویرگی، آموزش نحوه جمع‌آوری اطلاعات از بازار و مشتریان است. یکی از مهم‌ترین اصول شرکت پخش، توجه به نتایج حاصل از تحقیقات بازار می‌باشد، تا در زمان تدوین استراتژی در بازار بتواند به نتایج خوبی دست یابد.

تحقیقات بازار نقش مهمی در سود و زیان شرکت‌های پخش دارد، زیرا که اطلاعات در بازار در جریان است و دائم باید با گرفتن داده و اطلاعات و بعد تجزیه‌ و تحلیل آن‌ها استراتژی جدیدی برای کسب‌وکار در نظر گرفت. مجموعه  ویزیتان با داشتن بانک اطلاعاتی  جامع و قوی  از اصناف سطح شهر، شرایط ارائه خدمات به صورت انلاین به  تمامی دوستانی که صنعت پخش مواد غذایی دارند.

خیلی از مشکلات شرکت های پخش، عدم انجام تحقیقات بازار در زمان فعالیت است. زیرا این وظیفه را بر عهده شرکت های تامین کننده گذاشته اند و فقط خود را مسئول رساندن محصول به قفسه ها نموده اند، در صورتی که این شرکت ها در بازار هر روز با اطاعات زیادی از قیبل تحرکات رقبا، رفتار مصرف کننده، تحولات اجتماعی و اقتصادی روبه رو هستند و این مولفه ها بر روی میزان فروش و سهم بازار تاثیر زیادی دارد.

یک از اصول شرکت پخش به دست آوردن جایگاه مناسب در بازار است .که ابتدا به طبقه بندی بازار از نظر جذابیت و تقسیم بندی مشتریان خود می پردازد و بعد به هدف قرار دادن مشتریان در بازار هدف می پرازد. البته تدوین استراتژی حضور بسیار مهم است و موقعیت شرکت را در بازار تعیین می کند.

همه این مراحل نیاز به انجام تحقیقات بازار منسجم و قابل اتکا دارد.

بازاریابی با شناسایی و سنجش نیازها و خواسته و اولویت‌ها آغاز  می‌شود و تحقیقات بازار  نقش ارائه اطلاعات در زمینه تصمیم‌گیری را بر عهده دارد.

شکل سازمانی تحقیقات بازار، به عواملی از قیبل اندازه و ساختار سازمانی و درجه تمرکز بر فعالیت‌های بازاریابی بستگی دارد. 

تعریف تحقیقات بازار

روش عینی و منظم و منسجم که از طریق آن اطلاعات لازم و مناسب برای تصمیم‌گیری فراهم می‌شود.

نقش تحقیقات بازار 

پیوند بین مشتری یا مصرف‌کننده و سازمان است که از طریق اطلاعات این موضوع انجام می‌شود.

نقش بازار درصنعت پخش مواد غذایی

۱- شناخت خریداران

۲- تعیین سیاست‌های بازاریابی

۳- کشف بازارهای جدید

۴- حذف تصمیمات نادرست

۵- کاهش هزینه‌ها

۶- سنجش تقاضای مشتریان

دو نوع متغیر در تحقیقات بازار داریم عبارتند از:

۱- متغیر وابسته(معلول‌ها) ،۲- متغیر مستقل(علت‌ها)

متغیر وابسته :

۱- پاسخ‌های رفتاری:

آگاهی، معلومات، دوست داشتن، ترجیح دادن، قصد خرید کردن، خرید 

2-معیارهای عملکردی:

فروش، سهم بازار، هزینه، سود، بازگشت سرمایه، نقدینگی، برند

متغیرمستقل:

۱- آمیخته‌های بازاریابی که قابل‌کنترل توسط کسب‌وکار است.

۲- عوامل موقعیتی (غیرقابل‌کنترل): تقاضا، رقابت، سیاست، جو اقتصادی، فنّاوری، مقررات دولتی

کاربرد تحقیقات بازار

۱- در حوزه برند: سهم بازار، سهم ویترینی،‌سهم ذهنی و…

۲- در حوزه آمیخته‌های بازار: محصول، توزیع، ترویج، قیمت

۳- در حوزه مصرف‌کنندگان: عادات، رفتارها، وفاداری و…

۴- در حوزه آینده‌پژوهشی: بازارها و عادات و محصولات جدید

انواع دستگاه‌های اطاعات بازاریابی:

۱- سیستم ذخیره و کسب اطلاعات : شامل پرسشگرها

۲- سیستم نظارت بر اطلاعات: شامل نفرات ناظر و یا دستگاه‌های ناظر برداده ها است

۳- سیستم تجزیه‌وتحلیل اطلاعات: شامل نرم‌افزارهای تحلیل و تجزیه اطلاعات است.

انواع تحقیقات بازار

۱- اکتشافی: در این تحقیق ما صورت‌مسئله را نمی‌دانیم و به دنبال کشف مسئله هستیم. به‌طور مثال ما در شرکت دچارافت فروش شده‌ایم ولی دلایل آن را نمی‌دانیم که در بازار چه موضوع وعلتی باعث تأثیر بر روی فروش شرکت شده است.

۲- توصیفی: در این تحقیق ما به دنبال توصیف مسئله هستیم در این مرحله ما بعد از تحقیق اکتشافی که صورت ‌مسئله را پیدا کردیم به دنبال توصیف صورت ‌مسئله هستیم. به‌طور مثال شرکت متوجه شد که کاهش میزان درآمد باعث کاهش خرید شده است. حال با استفاده از تحقیقات بازار توصیفی به توصیف مشتریان بر اساس جنس، درآمد،سن،طبقه اجتماعی و… می‌پردازد و اطلاعات بازار در این زمینه را جمع‌آوری می‌کند و توصیفی از شرایط موجود می‌دهد.

۳- علّی ( کشف رابطه علت و معلول):در این تحقیق رابطه بین دو متغیر سنجده می‌شود.

مثلاً رابطه میزان درآمد و رفتار خرید. این تحقیق می‌خواهد بداند که اثر درآمد بر رفتار خرید چگونه است؟

فرایند تحقیقات بازار

۱- تنظیم صورت‌مسئله

۲- تدوین طرح تحقیق (اکتشافی/ توصیفی/ علی)

۳- تدوین روش گردآوری اطلاعات

۴- طراحی برگه‌های گردآوری اطلاعات

۵- نمونه‌گیری(چارچوب نمونه- انتخاب نمونه- اندازه نمونه)

۶- گردآوری اطلاعات

۷- پردازش داده‌ها

۸- تجزیه‌وتحلیل اطلاعات

۹- تهیه گزارش

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *