تحقیقات بازار در شرکت پخش مواد غذایی
شرکت های مواد غذایی به عرضه مواد غذایی از قبیل محصولات تند فروش در کانال خردهفروشی بیشتر به فعالیت می پردازند.
پرکاربردترین روش های تحقیقات بازار در شرکت پخش مواد غذایی عبارتند از :
۱– تحقیقات میدانی )مشتریان و مصرفکنندگان) به روش مشاهده، مصاحبه،گروه کانونی است.
این تحقیقات بازار که بیشتر بر مبنای شواهد فیزیکی و مشاهده و مصاحبه انجام می شود، روشی سریع برای دستیابی به اطلاعات بازار است. در این روش مدیران و سرپرستان فروش برای مشاهدات خود به بازار و کانالهای توزیعی از قبیل خردهفروشان، عمدهفروشان، فروشگاههای زنجیرهای، هوراها و میدان ترهبار مراجعه کرده و به مشاهده رفتار خرید مشتریان، بررسی وضعیت ویترین محصولات و مصاحبه با مشتریان میپردازند.
اطلاعات این روش خیلی قابل استناد نیست زیرا حجم نمونه و روش نمونهگیری بر اساس استانداردهای روش تحقیقات بازار نیست و بیشتر برای درک روند جاری بازار میتواند مفید باشد.
۲– تحقیقات به صورت پرسشنامه ای: شامل اندازهگیری مؤلفههای مهم در بازار شامل سهم بازار و سهم حضور ویترینی و شدت حضور است.
محدودیتهای تحقیقات بازار
در دنیای امروزی هزینههای نادرست برای کسبوکارها بسیار سنگین تمام میشود، چهبسا با ورشکستی روبه رو میشوند. با توجه به پیشرفت علم امروزه از روشهای جدید برای تحقیقات بازار استفاده میشود که یکی از این روشها، نورومارکتینگ است. این روش بر پایه عصبشناسی استوار است.
با استفاده از ابراز و فنّاوریهای نوین به اسکن تصاویر از مغز در هنگام پاسخ دادن و فکر کردن به موضوع می پرازد و با تجزیه وتحلیل این داده و اطلاعات به درک بهتری از ذهن مشتریان می رسند.
برخی از اشکالات روش های استفاده شده در پیماش ها و تحقیقات بازارعبارتند از:
۱- آنچه مردم می گویند همان چیزی نیست که انجام میدهند
۲- افراد ممکن است که مطلع و آگاه نباشند اما به پرسش ها پاسخ دهند
۳- تصور مردم از محصول ممکن است با آنچه در عمل عرضه می شود متفاوت باشد.
خطاهای رایج در تحقیقات بازار :
۱- تعریف اشتباه مسئله
۲- عدم پاسخگویی صحیح به پرسشنامه
۳- خطای اندازهگیری
۴- طرح ضعیف پرسشنامه
۵- خطای مصاحبهکننده
۶- خطای پردازش دادهها
۷- خطای تجزیهوتحلیل اطلاعات
۸- خطای تفسیر اطلاعات
پرسشنامه در تحقیقات بازار
طراحی پرسشنامه از نکات مهمی برخوردار است که اگر رعایت نشود ممکن است در جمعآوری نتایج دچار اشتباه و خطا شویم.
ما در طراحی پرسشنامه به ۷ مرحله توجه داریم که عبارتند از:
۱– ملاحظات مقدماتی
مشخص کردن اهداف تحقیق، فهرست کردن نیاز اطلاعاتی، ارتباط بین نیازهای اطلاعاتی، تعریف واضح از مخاطب ، پرهیز از سؤالات غیر لازم.
۲– تصمیمگیری در خصوص محتوای سؤال
توانایی مخاطب در پاسخ به سؤال
۳– تصمیمگیری درباره شکل پاسخها
به شکل باز: آزاد، تداعی کلمه، تکمیل جمله، کامل کردن داستان، تکامل عکس.
به شکل بسته: چند جوابی، لیکرت، مقیاس اهمیت، درجهبندی،
۴– تصمیمگیری درباره نحوه طرح سؤال
استفاده از لغات ساده و واضح، اجتناب از سؤالهای هدایتکننده، تحریککننده، فرضی و تخمینی و سؤالات دوگانه.
۵– تصمیمگیری ویژگی پرسشنامه
الکترونیکی و یا کاغذی
۶– تصمیمگیری در خصوص توالی سؤالات
۷– تصمیمگیری در خصوص نحوه آزمایش اولیه و شکل نهایی پرسشنامه
انواع مقیاسهای در پرسشنامهها
1-مقیاس اسمی
برای شناسایی و یا طبقهبندی پدیدهها و رویدادها به کار میرود.مثل جنسیت،مناطق فروش و…
2- مقیاس ترتیبی
برای اولویتها، شغل، تحصیلات، طبقه اجتماعی کاربرد دارد.
3- مقیاس فاصلهای
برای تعریف فاصله بین پدیدهها و اعداد کاربرد دارد مثل میزان علاقه به برند.
4- مقیاس کسری
هم بهنوعی همان مقیاس فاصلهای است که دارای عدد صفر هم است درزمانی که دما اندازهگیری میشود کاربرد فراوانی دارد.
روایی و پایایی در تحقیقات بازار
روایی به آن حدی اطلاق میشود که فرایند اندازهگیری فاقد هر دو نوع خطا سیستمی و تصادفی باشد. روایی رابطه بین آن چیزی که اندازهگیری میشود با تعریف ما از مسئله است.
پایایی به آن حدی اطلاق میشود که فرایند اندازهگیری صرف فاقد خطای تصادفی باشد. پایایی باثبات و صحت و قابلیت پیشبینی یافتهها سروکار دارد .
نرمافزار کاربردی در تحقیقات بازار
بعد از جمعآوری دادها و دستهبندی کردن آنها، به تبدیل آن ها به اطلاعات میپردازیم و بعد با استفاده از مدل و چارچوب مفهومی مسئله را تحلیل و تفسیر میکنیم. امروز با استفاده از نرمافزارهای مثل Spss- Excel- Minitab اقدام به ورود داده و استخراج اطلاعات مینمایند. مجموعه ویزیتان با داشتن بانک اطلاعاتی قوی از اصناف سطح شهر، شرایط تحقیقات انلاین بازار را برای تمامی دوستانی که در صنعت پخش فعالیت دارند مهیا میسازد.
نمونهبرداری در تحقیقات بازار
نمونهبرداری در تحقیقات بازار به دلیل تأثیر در نتایج بسیار مهم است، گام اول نمونهبرداری تعریف درستی از نمونه است که ویژگیهای موردنظر ما را در بر بگیرد.
انواع نمونهبرداری
۱- نمونهبرداری احتمالی
شامل: تصادفی ساده، تصادفی طبقهبندیشده، نمونهبرداری خوشهای، نمونهبرداری نظامدار است.
۲- نمونهبرداری غیر احتمالی
شامل نمونهبرداری ساده، نمونهبرداری قضاوتی، نمونهبرداری سهمیهای است.
بدون دیدگاه