حجم داده های در دسترس برندها در طول سال های اخیر به طور روزافزونی افزایش پیدا کرده است. امروزه اغلب برندها دارای اطلاعات بسیار کاربردی و مهم درباره کسب و کارشان و همچنین مشتریان هدف خود هستند . استفاده از ابرداده ها برای ساماندهی کسب و کار کار ساده ای نیست. ما هر لحظه امکان گم کردن مسیر اصلی و استفاده بیجهت از داده ها را خواهیم داشت بنابراین تمام برندها نیازمند یک نقشه راه دقیق برای استفاده از داده های حجیم هستند.
اغلب کارشناس های مهم کسب و کار بر روی پیوند میان صنعت خرده فروشی آنلاین و ابرداده ها تاکید دارند. این امر به دلیل افزایش اهمیت آگاهی از سلیقه مشتریان و همچنین ضرورت استفاده از اطلاعات موردنظر برای تولید محتوا جذاب است ، بنابراین خرده فروشی های موفق در زمینه پیش بینی سلیقه مشتریان با استفاده از ابرداده ها در آینده موفق خواهند بود.
کاربرد ابرداده ها در زمینه کسب و کار فقط محدود به حوزه های خاصی نیست. خرده فروشیها امکان تعامل هرچه بهتر با مشتریان با استفاده از داده های مورد نظر را خواهند داشت. یکی از توصیه های قدیمی در زمینه کسب و کار تلاش برای شناخت مشتریان هدف برند است. امروزه ابرداده ها امکانات بسیار جذابی در اختیار برندها برای تحلیل رفتار خرید مشتریان می دهد. اگر شما به دنبال توسعه بازارهای تحت نفوذتان هستید، باید هرچه بیشتر به فکر استفاده از ابرداده ها در راستای شناسایی سلیقه مشتریان در بازارها مختلف و تولید محتوای جذاب برای آنها باشید. در غیر این صورت به سرعت توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست خواهید داد . امروزه صنعت بازاریابی و خرده فروشی آنلاین یکی از رقابتی ترین حوزه های ممکن است، با این حساب جایی برای تعلل برندها باقی نخواهد ماند. اگر شما نسبت به استفاده از داده های در دسترستان سستی کنید، سایر برندها به سرعت از آنها استفاده خواهند کرد.
خرده فروشی های آینده چه شکلی خواهند بود؟
توجه به ابرداده ها نکته بسیار مهمی است. اغلب برندها در مسیر کسب موفقیت بازاریابی و خرده فروشی عجله زیادی دارند. این امر موجب ناتوانی آنها برای استفاده درست از منابع در دسترس شان می شود بنابراین شما باید علاوه بر توجه به ابرداده ها نسبت به فراهم سازی ابزارهای موردنیاز برای استفاده از آن نیز اقدام نمایید. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نخواهید داشت. بدون شک تحلیل و استفاده از ابرداده ها به شیوه های سنتی امکان پذیر نیست بنابراین خرده فروشی های آنلاین در عمل با چالش شیوه تحلیل داده های بزرگ نیز مواجه هستند.
خبر خوش برای خرده فروشی ها و دیگر کسب و کارهای درگیر با ابرداده ها توسعه فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای بهره برداری هرچه بهتر از ابرداده هاست. با این حساب امکان تحلیل و کاربردی ساختن اطلاعات موردنظر در کمترین زمان ممکن برای خرده فروشی ها فراهم خواهد شد.
پس از اینکه ما نسبت به کاربردهای ابرداده ها و شیوه استفاده از آن اطلاع پیدا کردیم، باید به دنبال نحوه تاثیرگذاری آن بر روی کسب و کارمان نیز باشیم. بسیاری از برندها نسبت به اهمیت داده های بزرگ آگاهی دارند، اما در عمل اطلاع دقیقی از مزیت های اصلی و نحوه اثرگذاری آن کسب نکرده اند. به عبارت ساده، اغلب برندهای فعال در این حوزه توانایی تشخیص جزئی فایده حوزه مورد نظر را ندارند. هدف اصلی ما در مقاله کنونی بررسی فایده های اصلی ابرداده ها در کسب و کار خرده فروشی آنلاین است. ما برای پاسخگویی دقیق به پرسش برندها در ادامه برخی از مهمترین اطلاعات موردنیاز آنها را گردآوری کرده ایم. بنابراین آماده سفری جذاب به درون مفهوم ابرداده و کاربردهای اساسی آن برای صنعت خرده فروشی آنلاین باشید.
مزیت های استفاده از ابرداده ها در خرده فروشی آنلاین
براساس گزارش موسسه بارک، 4 مزیت اساسی برای ابرداده ها در زمینه تحول خرده فروشی آنلاین قابل تصور است. این فرآیندها به ترتیب اهمیت شامل تصمیم گیری استراتژیک، افزایش کنترل و سطح نظارت بر فرآیندهای کسب و کار، فهم هرچه بهتر مشتریان و در نهایت کاهش هزینه های جاری برند است. ما در ادامه نگاهی کوتاه به هر کدام از موارد فوق خواهیم انداخت.
فهم بهتر مشتریان
امروزه خرده فروشی های آنلاین برای توسعه هرچه سریع تر نیازمند فهم دقیق و عمیق مشتریان شان هستند. بدون فهم درست سلیقه مشتریان امکان سرمایه گذاری برای توسعه کسب و کار فراهم نخواهد شد. همچنین کمتر برندی در شرایط کنونی امکان فعالیت بدون برنامه ریزی بلندمدت برای کسب و کارش را دارد. مزیت اصلی ابرداده ها در اینجا امکان فراهم سازی داده های معتبر برای تحلیل سلیقه مشتریان هدف خرده فروشی هاست. امروزه ما اطلاعات بسیار زیادی در دسترس داریم. نکته مهم شیوه استفاده ما از اطلاعات در دسترس مان است. اگر برندها نسبت به کاربردهای اطلاعات در دسترس شان ساده انگارانه برخورد کنند، توانایی جلب نظر مشتریان را نخواهند یافت.
استفاده از سامانه های دارای هوش مصنوعی برای تحلیل سریع و دقیق ابرداده ها ضروری است. بسیاری از برندها در تلاش برای صرفه جویی در هزینه های جاری نسبت به کاربست نرم افزارهای دارای هوش مصنوعی تردید دارند. این امر هزینه های بسیار بیشتری در فرآیند عملی کسب و کار برای برندها در پی خواهد داشت. امروزه امکان تحلیل داده های گسترده و پرحجم با شیوه های سنتی وجود ندارد بنابراین شما میان انتخاب برای توسعه سطح دسترسی برندتان به فناوری های نوین یا خداحافظی تدریجی با عرصه کسب و کار قرار گرفته اید.
یکی از دغدغه های قدیمی بازاریاب ها فقدان منابع کافی برای شناخت مخاطب هدف است. امروزه به لطف ابرداده ها تمام اطلاعات موردنیاز بازاریاب ها در راستای تاثیرگذاری بر روی مشتریان در اختیارشان قرار دارد بنابراین شما تنها یک گام تا استفاده از مزیت های عملی این حوزه فاصله دارید. مهمترین مسئله در اینجا تصمیم گیری مدیریت ارشد شرکت در راستای کاربست فناوری های نوین برای توسعه کسب و کار خواهد بود.
کاهش هزینه های برند
هزینه های فعالیت در صنعت خرده فروشی آنلاین به نسبت دیگر کسب و کارهای حضوری بسیار کمتر است، با این حال چنین امری به معنای فقدان هرگونه هزینه ای برای برندها نیست . تمام برندها در عرصه کسب و کار با هزینه های مختلف مواجه هستند. این امر دشواری های بسیار زیادی در مسیر کسب و کار برندها قرار می دهد. هرچه هزینه های جاری برند ما بیشتر باشد، توان کمتری برای سرمایه گذاری بلندمدت خواهیم داشت. نتیجه این امر عقب ماندن از جریان توسعه سریع دنیای کسب و کار خواهد بود. امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای کاهش هزینه های جاری با هدف افزایش بودجه در دسترس برای کارهای اساسی دیگر هستند.
استفاده از ابرداده ها امکان عیب یابی سریع کسب و کارها و کاهش هزینه های اضافی را به همراه دارد. همچنین دیگر نیازی به پرداخت هزینه به تعداد مشخصی از آژانس های بازاریابی برای تحلیل داده های برندمان نخواهد بود. ابرداده ها در کنار فناوری هوش مصنوعی در دسترس اغلب خرده فروشی ها قرار دارد بنابراین شما نیازی به همکاری با دیگر آژانس های کسب و کار نخواهید داشت. این نکته از نظر اقتصادی مزیت های بسیار زیادی دارد. در هر صورت برندهای بسیار زیادی در طول دوران کنونی امکان استفاده هرچه بهتر از بودجه شان در صورت صرفه جویی عملی را خواهند داشت.
تصمیم گیری استراتژی در حوزه کسب و کار
تصمیم های یک خرده فروش نقش مهمی در آینده اش ایفا می کند. بسیاری از برندهای بزرگ در دنیای کنونی به دلیل تصمیم های درست و تداوم در مسیر صحیح کسب و کار به جایگاه فعلی رسیده اند. این امر شاید در نگاه نخست دارای اهمیت چندان زیادی نباشد، اما به طور گسترده ای مدنظر کارآفرینان نسل جوان قرار گرفته است. بسیاری از برندها برای تصمیم گیری بهتر نیازمند اطلاعات دقیق هستند. بدون اطلاعات درست و کاربردی امکان تصمیم گیری درست در شرایط حساس وجود نخواهد داشت. این امر در مسیر موفقیت تمام برندهای بزرگ قابل ملاحظه است.
وقتی ما اطلاعات مناسب در اختیار نداشته باشیم، فرآیند تصمیم گیری تا حد زیادی مبتنی بر شانس خواهد بود. این امر دشواری های بسیار زیادی در مسیر فعالیت عملی برندها قرار خواهد داد. امروزه خرده فروشی های آنلاین امکان استفاده از ابرداده ها برای تصمیم گیری های هرچه بهتر را خواهند داشت. این نکته اهمیت بسیار زیادی در آینده صنعت خرده فروشی خواهد داشت.
امروزه ما شاهد رقابت بسیار گسترده ای در صنعت خرده فروشی هستیم. این امر در مدل آنلاین کسب و کار نیز به خوبی قابل مشاهده است . وقتی سطح رقابت بسیار گسترده می شود، اطلاعات نقش اساسی را بازی خواهد کرد. هر برندی که اطلاعات بیشتر و معتبرتری در اختیار داشته باشد، امکان غلبه بر دیگر رقبا را خواهد یافت. این امر فقط در مورد تعامل های خارجی برندها معتبر نیست. وقتی برند ما نسبت به نحوه فعالیت کارمندان اطلاعات دقیقی داشته باشد، امکان ارائه توصیه های کاربردی به آنها فراهم خواهد شد. همچنین در صورت نیاز ما فرصت کافی برای جا به جایی کارمندان در بخش های مختلف را خواهیم داشت.
بهبود فرآیندهای جاری برند
هدررفت هزینه و انرژی در فرآیند فعالیت خرده فروشی ها امری تازهای نیست. بسیاری از فرآیندهای کاری خرده فروشی ها در عمل هزینه بسیار بالایی به همراه دارد. اگر شما قصد موفقیت پایدار در عرصه خرده فروشی آنلاین را دارید، باید تا جای ممکن فعالیت های جانبی برندتان را بهینه سازی کنید. هرچه توانایی شما برای کاهش هزینه های جاری بیشتر باشد، در نهایت امکان سرمایه گذاری بلندمدت بهتری خواهید داشت.
نقش ابرداده ها در زمینه کاهش هزینه های جاری کاملا قابل درک است. چنین داده هایی ما را نسبت به نقدهای مختلف درباره فعالیت برندمان آگاه خواهد ساخت. بسیاری از اوقات فعالیت نامناسب شرکت ها به دلیل ترس از تغییر نیست، بلکه ناآگاهی از ایرادهای جاری مهمترین نقش را بازی می کند. وظیفه اصلی ما در این فرآیند تلاش برای کاهش هزینه های اضافی فعالیت مان است. این امر از طریق بهبود فرآیندهای جاری شرکت امکان پذیر خواهد شد . به عنوان مثال، استفاده از روبات های دارای هوش مصنوعی در زمینه پاسخگویی به مشتریان و خدمات پس از فروش اهمیت بسیار زیادی دارد. متاسفانه هنوز هم بسیاری از برندها نسبت به کاربست فایده های عملی این حوزه تردید دارند. هوش مصنوعی در چند سال آینده تمام دنیای کسب و کار را احاطه خواهد کرد بنابراین اگر شما هنوز درگیر انتخاب میان ادامه شیوه های قدیمی یا اخذ فناوری های نوین هستید، باید نسبت به فرآیندهای تصمیم سازی برندتان تجدیدنظر نمایید.
شش تاثیر اساسی ابرداده ها بر روی صنعت خرده فروشی آنلاین
مزیت های اصلی ابرداده ها در زمینه خرده فروشی تا حد زیادی بستگی به میل برندها برای استفاده از آنها دارد. برخی از کسب و کارها نسبت به ایجاد تغییرات به نسبت سریع در این حوزه تردید دارند، با این حساب ما باید با نهایت دقت دست به انتخاب بزنیم. هدف ما در بخش پایانی مقاله حاضر بررسی برخی از تاثیرات عملی و مستقیم ابردادها به روی صنعت خرده فروشی آنلاین است. موارد مورد بررسی در بخش قبل به طور ضمنی مزیت های عمومی ابرداده ها محسوب میشود بنابراین در ادامه ما بحث را به صورت تخصصی تر ادامه خواهیم داد.
1-ارائه تجربه بهبود یافته خرید به مشتریان
وقتی صحبت از تجربه خرید در حوزه خرده فروشی می شود، عدم توجه به برند آمازون بسیار دشوار خواهد بود. این برند در طول سال های اخیر عملکرد بسیار مطلوبی در زمینه جلب توجه مشتریان داشته است. یکی از دلایل اصلی موفقیت این خرده فروشی کاربست سریع فناوری های نوین است. آنها در راستای بهبود تجربه خرید مشتریان اقدام به تحلیل دقیق ابرداده های در دسترس شان کرده اند. این امر امکان ارائه پیشنهادهای شخصی سازیشده را فراهم میکند.
امروزه بسیاری از خرده فروشی ها برای ارائه پیشنهادهای خرید شخصی سازی شده اقدام به بررسی سابقه مشاهده محصولات در سایت شان می کنند. این امر نمونه اولیه و ساده شخصی سازی پیشنهادها محسوب می شود. آمازون با توجه به داشتن دامنه وسیعی از خدمات مختلف در سراسر وب دسترسی بسیار بهتری به ابرداده ها دارد بنابراین آنها در عمل از محورهای بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان استفاده می کنند.
نکته مهم در زمینه دسترسی به ابرداده ها توجه به حریم شخصی کاربران است. ما همیشه باید نسبت به حفظ حریم خصوصی کاربران دغدغه داشته باشیم. شاید در ابتدا نقض حریم شخصی کاربران سودمندی بالایی داشته باشد، اما در نهایت نهادهای ناظر نسبت به تخلف ما آگاه خواهند شد. نتیجه این امر به احتمال زیادی خداحافظی همیشگی برند ما با عرصه خرده فروشی آنلاین خواهد بود.
وقتی مشتریان شما نسبت به خرید از برندتان احساس خوبی داشته باشند، امکان تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی آنها افزایش خواهد یافت. این امر نوعی گرایش عمومی در میان کسب و کارها محسوب می شود. بهترین نمونه در این میان آمازون است. آنها برای استفاده از داده های کاربران شان به طور مستقیم از آنها اجازه می گیرند بنابراین نیازی به نگرانی درباره نتیجه استفاده از داده های موردنظر وجود نخواهد داشت.
2-شخصی سازی هرچه بهتر کمپین های بازاریابی
شخصی سازی فقط معطوف به محصولات و ارائه پیشنهادهای خرید نیست. برندها در حوزه بازاریابی نیز نیازمند شخصی سازی قابل توجهی هستند. امروزه اغلب برندها در شبکه های اجتماعی دست به بازاریابی می زنند . این امر برای خرده فروشی های آنلاین مزیت قابل ملاحظه ای دارد . عادت به کار با فضای آنلاین دست برتر خرده فروشی های آنلاین را نشان می دهد. اگر برند شما در زمینه کار با شبکه های اجتماعی توانایی و مهارت بالایی ندارد، به احتمال زیاد در سایر بخش های کسب و کار نیز با مشکلات عمیقی مواجه هستید.
توصیه اساسی ما برای شما استفاده از ابرداده ها برای بهبود فرآیند شخصی سازی محتواست. این امر در ابتدا اندکی عجیب به نظر می رسد، اما تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. هرچه شناخت ما از مشتریان مان دقیق و عمیق تر باشد، تمایل آنها برای همکاری نزدیک با ما افزایش خواهد یافت. این امر در مورد وفاداری آنها به برند ما نیز کاملا مشهود خواهد بود بنابراین مزیت ابرداده ها در عمل موجب بهبود توانایی شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان هدف نیز خواهد شد.
3-پیشبینی رفتار خرید مشتریان
پیش بینی محصولات مورد علاقه مشتریان مانند قدرتی جادویی است. اغلب بازاریاب ها در طول دهه های متمادی در تلاش برای کسب چنین قدرتی بودهاند. امروزه این توانایی به لطف ابرداده ها و ابزارهای تحلیلی دقیق در اختیار برندها قرار دارد. برند آمازون در اینجا نیز بهترین عملکرد را دارد. این برند با استفاده از موتور اختصاصی پیش بینی رفتار مشتریان در طول روز میلیون ها داده را تحلیل و طبقه بندی می کند. مزیت اصلی این اقدام امکان استفاده از داده های موردنیاز در شرایط موردنیاز است.
وقتی ما داده های وسیعی درباره تجربه خرید و فعالیت مشتریان در سطح اینترنت داشته باشیم، سلیقه اصلی شان را متوجه خواهیم شد. این فرآیند بدون کاربست فناوری هوش مصنوعی امکان پذیر نیست. هیچ تیم بازاریابی توانایی طبقه بندی میلیون ها داده در طول روز را ندارد. با این حساب ما در عصر طلایی بازاریابی و خرده فروشی به سر می بریم.
4-ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان
یکی از نکات کلیدی برای موفقیت خرده فروشی ها توانایی آنها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از طریق ارائه خدمات باکیفیت است. خدمات جانبی اغلب مورد غفلت کسب و کارها قرار می گیرد. دلیل این امر پایان یافتن فرآیند فروش و احساس عدم نیاز خرده فروشی ها برای تعامل با مشتریان است. بدون تردید این گرایش در هر حوزه ای از کسب و کار خطرناک خواهد بود . ما همیشه نیازمند توجه مداوم به مشتریان هستیم. اگر این نکته را مدنظر قرار ندهیم، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نخوهیم داشت.
برخی از برندها به اشتباه خود را بی نیاز از ارائه خدمات دقیق و کاربردی پس از فروش به مشتریان می دانند. آمازون در این زمینه باز هم رتبه نخست را در میان بسیاری از برندها دارد. اگر ما به دنبال موفقیت در عرصه کسب و کار هستیم، باید از ابرداده ها برای ارائه خدمات بهتر پس از فروش استفاده کنیم. در غیر این صورت هرگز توانایی و شانسی برای موفقیت در حوزه بازاریابی و خرده فروشی آنلاین نخواهیم داشت.
5-ارائه فرآیندهای پرداخت امن تر
پرداخت آنلاین هزینه خرید یکی از مهمترین نکات در زمینه خرده فروشی محسوب می شود. بسیاری از مشتریان هنوز هم نسبت به سرقت اطلاعات بانکی شان در فرآیند خرید آنلاین نگران هستند بنابراین تمرکز بر روی فراهم سازی بسترهای امن برای پرداخت اینترنتی اهمیت ویژه ای دارد.
تحلیل ابرداده ها در مورد فرآیند بازاریابی و ایجاد بسترهای امن برای پرداخت آنلاین اهمیت بالایی دارد. آمازون با همکاری برخی از مشهورترین تیم های امنیت اطلاعات در جهان موفق به راه اندازی امن ترین بستر پرداخت آنلاین شده است . این امر نقش مهم ابرداده ها در عیب یابی سیستم های پرداخت را نشان می دهد. شما هم مانند آمازون باید نسبت به استفاده از چنین ابزارهایی برای بهبود شرایط کلی برندتان نهایت استفاده را ببرید. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و ترغیب وی به سوی خرید وجود نخواهد داشت.
هنوز هم بسیاری از خرده فروشی ها درگیر مشکلات عمده در زمینه فروش محصولات شان هستند. یکی از دلایل اصلی این امر ناتوانی آنها برای فراهم سازی بسترهای امن پرداخت هزینه از سوی مشتریان است. آمازون با تحلیل دقیق ابرداده ها به خوبی موفق به ارزیابی علت نگرانی مشتریان برای خرید آنلاین و رفع آن شد.
6-بهینه سازی قیمت محصولات
استفاده از ابرداده ها امکان فهم ارزیابی مشتریان از فرآیند قیمت گذاری محصولات را ممکن می سازد. بسیاری از برندها نسبت به اینکه تا چه حد امکان بازی با قیمت ها را دارند، نیازمند اطلاعات دقیق هستند. وقتی ما دامنه بازی با قیمت های برندمان را به خوبی بدانیم، امکان برگزاری جشنواره های مختلف و ارائه تخفیف های گسترده فراهم می شود. هدف اصلی در اینجا فهم شیوه انتخاب قیمت برای محصولات مختلف است. ما باید آستانه تمایل مشتریان برای پرداخت را متوجه شویم. به این ترتیب امکان انتخاب سطح قیمت رقابتی را خواهیم داشت. استفاده از ابرداده ها برای ارزیابی دقیق و درست از سطح تمایل مشتریان برای پرداخت اهمیت بسیار زیادی دارد. ما فقط در این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان را خواهیم داشت.
منبع: مقاله جیمز ریدل
مترجم: علی آل علی
انتشار: روزنامه فرصت امروز
مجموعه ویزیتان با ارائه کاملترین بانک اطلاعات طبقه بندی شده، منظم و نیز نقشه های بروز شهری و همچنین زیرساخت ارتباط آنلاین بین فروشندگان و خریداران کالا این امکان را برای دوستداران صنعت پخش فراهم آورده که بسیاری از مشکلات را برطرف و در جهت کاهش هزینه ها و زمان یک سیستم پخش مویرگی گام های مهمی را بردارد.
بدون دیدگاه