یکی از شغل هایی که امروزه بسیار مورد توجه شرکت هاست و افراد متعددی هم در آن کار می کنند، ویزیتوری یا همان فروش حضوری است، فروشنده هایی که برای فروش محصولات (غذایی، بهداشتی و …) به فروشگاه ها و مغازه ها مراجعه می کنند و با معرفی محصول، سفارش دریافت می کنند و هر چه میزان این سفارش بیشتر باشد پورسانت و دریافتی بیشتری خواهند داشت.

یکی از موضوعاتی که برای ویزیتورها مهم است، فروش بیشتر و در نتیجه دریافت پورسانت بیشتر است. هر ویزیتوری دوست دارد حجم سفارش هایی که دریافت می کند، در بیشترین حالت ممکن باشد.

این دسته از فروشندگان که به آن ها بازاریاب هم گفته می شود در صورتی که برخی نکات تخصصی در این زمینه را رعایت کنند، به راحتی می توانند حجم فروش محصولات خودشان را بالا ببرند و بالطبع آن، درآمد بیشتری داشته باشند.

در این مطلب 4 نکته کاربردی برای افزایش فروش برای شما خواهیم گفت که رعایت آنها می تواند منجر به افزایش میزان سفارش شود.


1- یکی از مهمترین نکات در این حرفه، داشتن ظاهری کاملاً آراسته و مرتب است:

متاسفانه گاهاً دیده می شود افرادی در این شغل با وضعیت و پوششی کاملاً نامطلوب اقدام به ویزیتوری می کنند. زیادی می بینیم ویزیتور با یک لباس مندرس، دمپایی و چهره ای کاملاً خسته و آشفته وارد فروشگاه می شود و با این وضعیت توقع دارد سفارش بالایی هم دریافت کند. خیلی اوقات فروشنده ها تمام تلاش خودشان را می کنند که این ویزیتور را از مغازه بیرون کنند.

لازم است یک ویزیتور لباس مناسب (نه الزاماً گران) به تن کند و به مرتب بودن سر و صورت خود نیز توجه ویژه ای داشته باشد. اگر یک ویزیتور هستید، نحوه پوشش شما باید بگونه ای باشد که گویی قرار است به مهمانی (یا حتی فراتر، خواستگاری) بروید. ویزیتور حرفه ای باید به شدت به پوشش خودش وسواس داشته باشد، ویزیتورهای حرفه ای با لباس اتو کشیده به دنبال فروش می رود و همواره یک لباس مناسب و کاملاً مرتب به تن می کند.

ویزیتور حرفه ای حتماً کفش واکس زده به پا می کند، یکی از مهمترین قسمت های پوشش، کفش است. کفش در کانون توجه دیگران قرار دارد و اگر کفش مناسب به پا کنیم می توانیم این برداشت را در ذهن مخاطب ایجاد کنیم که ما فردی منظم و حرفه ای هستیم.

کیف ویزیتور هم از این مقوله مستثنی نیست و باید علاوه بر تمیز و سالم بودن، درون آن هم مرتب باشد. پاره بودن یا کثیف بودن کیف یک طرف، بدتر این است که  گاهی ویزیتوری برای پیدا کردن یک خودکار یا برگه فاکتور، چند دقیقه ای کیفش را برانداز و جستجو می کند و این کار دقیقاً بر روی میز و جلوی صاحب فروشگاه انجام می شود. این وضعیت در مقابل صاحب فروشگاه اصلاً پسندیده نیست.

خیلی اوقات رعایت همین یک نکته می تواند به مرور زمان به ویزیتور کمک کند تا میزان سفارش های بیشتری دریافت کند و حجم فروش خودش را افزایش بدهد.

ویزیتور

2- اعتماد بنفس و قدرت بیان:

برخی از ویزیتورها در بدو ورود با لحنی آهسته و اندکی اضطراب به فروشگاه دارها می گویند: آیا از این محصول سفارش می دهید؟ یا می گویند: امروز سفارش جدید دارید؟

و فروشگاه دارها هم معمولا جواب رد می دهند.

از ارکان مورد نیاز ویزیتوری، قدرت بالای اعتماد بنفس و بیان قوی و حرفه ای است.ویزیتور حرفه ای باید بتواند زیبا صحبت کند، اصول فن بیان را بداند و بداند که چگونه باید از ظرافت های کلامی و اصول جذابیت در صحبت استفاده کند تا صحبت های او شنیدنی شود.

موضوع بعدی که مهم است، انتخاب جملات است، ویزیتور حرفه ای از جملات پیش پا افتاده و ساده ای که همه بکار می برند، استفاده نمی کند، ویزیتور باید در وهله اول با دیدی که در فروشگاه می اندازد مقدار کم و زیاد محصولاتش را ببیند، ویزیتور نباید مستقیم به سراغ فروش برود، ابتدا کمی صحبت و بعد بگوید فلان محصول را در قفسه ندارید 2 کارتن سفارش ثبت بکنم؟

فراموش نکنید استفاده از عبارت های مثبت بر روی میزان فروش شما تاثیر می گذارد، عبارت های منفی مثل چیزی سفارش نمی دید؟ شنونده را به سمت ارائه پاسخ منفی سوق می دهد و یا او حداقل میزان را سفارش می دهد.

3- فروش و ویزیت را باید داخل فروشگاه انجام دهید:

شاید به هر دلیلی صاحب فروشگاه داخل فروشگاهش نباشد و بیرون ایستاده باشد، ویزیتور به هیچ وجه بیرون فروشگاه نباید کار ویزیت را انجام بدهد. از فروشگاه دار بخواهید به داخل فروشگاه بیاید، محصولات را رصد کنید و بعد اقدام به سفارش گیری نمایید.

این کار می تواند خیلی ساده اما حرفه ای انجام شود، مطمئناً راه های مختلفی وجود دارد اما می توانید لحظاتی را با صاحب فروشگاه، همان بیرون فروشگاه صحبت کنید، اما نه صحبت از فروش، بلکه صحبت های متفرقه و زمانی که فرصت مناسب بود، از صاحب فروشگاه بخواهید که برای بررسی اجناسی که نیاز به فروش دارد، به داخل فروشگاه بیاید.

داخل فروشگاه مکان مناسبی برای فروش محصولاتتان است و صاحب فروشگاه در این جایگاه بهتر و راحت تر تصمیم گیری می کند.

4- هیچ گاه بین صحبت های فروشگاه دار با مشتری وارد نشوید:

مطمئن باشید نه شما، نه محصولاتی که می فروشید، مهم ترین اولویت کسب و کار فروشگاه دار نیستید و مطمئنا برای فروشگاه دار هم مشتری مهم است.

لذا هیچگاه زمانی که مشتری در فروشگاه هست و مشغول صحبت با فروشنده فروشگاه هست، شما وارد صحبت آن ها نشوید. اینکار شما را به یک ویزیتور غیرحرفه ای و البته مزاحم تبدیل می کند.

 خیلی اوقات ویزیتورها برای اینکه زودتر صحبت بین فروشنده و مشتری فروشگاه تمام شود و بتوانند کار خودشان را انجام دهند، وارد صحبت بین فروشنده و مشتری می شوند تا به خیال خودشان، کمکی به فروشنده کرده باشند و سریع تر مشتری را هم از فروشگاه بیرون کنند.

این کار اشتباه بزرگی است، در این مواقع سعی کنید حتی در کنار آنها هم نمانید و دوری در فروشگاه بزنید، وضعیت موجودی محصولاتی که می فروشید را بررسی کنید و اگر چیدمان آنها نامناسب است، آنها را سروسامان بدهید.

شما باید صبر کنید تا صحبت های فروشنده و مشتری تمام شود، اینگونه بهتر، راحت تر و سریع تر می توانید موضوع ثبت سفارش را با فروشنده انجام دهید.

در ضمن فراموش نکنید که در همین حین ممکن مجدد مشتری های دیگری هم داخل فروشگاه بیایند، پس باید تلاش کنید در صحبت هایتان حاشیه پردازی نکنید و سریع تر موضوع ثبت سفارش را ببندید.

جمع بندی:

مطمئناً با رعایت اصول ویزیتوری می تواند فروش های بهتر و بیشتری داشته باشید و حتی با رعایت همین چهار تکته، می توانید روند مثبت فروش و ثبت سفارش را تجربه نمایید، اما مطئناً دریافت آموزش های کامل تر می تواند شما را به مراتب بهبود دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *