پیش از بررسی فرایندهای حوزه توزیع باید به این سئوال پاسخ دهیم که در مدیریت زنجیره تامین چیست؟ بنابراین ابتدا به معرفی دقیق این فعالیت بپردازیم.

زنجیره‌ی تامین، عبارت است از شبکه ای از فرایندها، به ‌طوری که هدف نهایی آنها تأمین کالاها و خدمات مشتریان بوده و در بر گیرنده‌ی تأمین کنندگان، تولید کنندگان، توزیع کنندگان، عمده فروشان و خرده فروشان است، که با هم ،به طور هماهنگ و منسجم در جهت راضی کردن مشتریان، همکاری می‌کنند.

مدیریت زنجیره تأمین، یک رویکرد یکپارچه ‌برای برنامه‌ریزی و کنترل مواد و اطلاعات می‌باشد، که از تامین کنندگان تا مشتریان جریان دارد. مدیریت زنجیره تامین، مدیریت موجودی با تمرکز بر مدیریت عملیات و آنالیز اطلاعات همراه می باشد.

وظیفه مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت و هماهنگ‌سازی جریان‌های مختلف درون آن می‌باشد. یکی از چالش‌های مهم مدیریتی در این زمینه، در رابطه با هماهنگ‌سازی جریان مواد بین چندین سازمان و در درون هر سازمان است. به همین علت، نیازمند استفاده از تکنولوژی‌ها و ابزارهایی جهت پیگیری مواد در مسیر طی شده از مبدأ به مقصد و ثبت اطلاعات در هر مرحله می‌باشد.

سه فرآیند اصلی مدیریت زنجیره تامین صنایع غذایی

این مدیریت زنجیره تامین دارای سه فرایند اصلی است که عبارتند از :

مدیریت اطلاعات:

امروزه نقش و جایگاه اطلاعات برای همگان بدیهی است. گردش مناسب و انتقال صحیح اطلاعات باعث می شود تا فرایندها موثرتر و کاراتر گشته و مدیریت آن آسان تر گردد. در زنجیره تامین موضوع هماهنگی در فعالیتها بسیار اهمیتیت استفاده ازان مجموعه ویزیتان اطلاعات جامع ان در سطح شهر می توانید در طمینه زنجیره تامین صنایع غذایی آسان ان را مدیزیت کنید.

مدیریت لجستیک:

این بخش کلیه فعالیتهای فیزیکی از مرحله تهیه مواد خام تا محصول نهایی شامل فعالیتهای حمل ونقل، انبارداری، زمانبندی تولید و … را شامل می شود.

مدیریت روابط:

این بخش از مهمترین مباحث زنجیره تامین است و تاثیر مهمی بر همه زمینه ها در زنجیره تامین و سطح عملکرد آن دارد.

چالش‌های موجود در کانال توزیع صنایع غذایی

مدیران بازاریابی و فروش با بررسی شیوه انتقال کالا همواره در جستجوی روش های توزیع جدیدتر و کاراتر هستند. تصمیم مناسب در این زمینه با افزایش سرعت انتقال محصول، راحتی خریدار و هزینه کمتر منجر خواهد شد. یکی از ابزارهای اصلی بازاریابی، استفاده از سیستم توزیع کارآمد است.

توزیع مویرگی، یک استراتژی بازاریابی است که شرکت ها برای در دسترس قرار دادن محصولات شان به طور گسترده، استفاده می کنند. سیستم توزیع مویرگی به این معنی است که همه تلاش‌های توزیع را در یک بخش متمرکز کنید که شامل یک یا چند منطقه می شود، که نیاز به تمرکز بر روی کمپین‌های بازاریابی و خدمات مشتری نیز دارد. پخش مویرگی تقریبا به تیم های آموزش دیده در معرفی و فروش محصول نیاز دارد، تا بتواند:

  • محصول را درست معرفی کنند.
  • به درستی قادر باشند سفارش‌ها را ثبت و در مسیر تحویل نهایی قرار دهند.
  • از دانش کافی جهت استفاده از نرم‌افزار سازمانی برای فروش برخوردار باشند.
  • مسیر توزیع را بدانند.
  • از نحوه تخفیف و پروموشن محصول آگاهی کافی داشته باشند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *