مانند سئو، بازاریابی شبکههای اجتماعی نیز روشی رایگان و ارگانیک برای استفاده از شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک یا توییتر برای بازاریابی تجارت شما است. باز هم مانند سئو، بازاریابی ارگانیک تجارت شما در شبکههای اجتماعی به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد اما در طولانی مدت میتواند نتایج بسیار ارزانتری را برای شما به ارمغان بیاورد.
بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization)
بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) هنر و دانش بهبود تجربه کاربر آنلاین شماست. در اکثر مواقع، کسب و کارها از CRO استفاده میکنند تا از ترافیک وبسایت موجود خود، کانورژن بیشتری (هدایت، چت، تماس ، فروش و غیره) بگیرند.
بازاریابی محتوا(Content marketing)
بازاریابی محتوا یکی دیگر از اصطلاحات نسبتا گستردهی بازاریابی دیجیتال است. هر نوع بازاریابی دیجیتال با استفاده از داراییهای محتوایی (پستهای وبلاگ، اینفوگرافیک، کتابهای الکترونیکی، ویدئوها و…) را بازاریابی محتوا میگویند که برای ایجاد آگاهی از برند یا ایجاد کلیک، هدایت یا فروش استفاده میشود.
تبلیغات بومی (native)
تا به حال برایتان پیش آمده که پس از خواندن یک مقاله و در انتهای آن، فهرستی از مقالههای پیشنهادی را ببینید؟ این همان تبلیغات بومی است. در بیشتر موارد، این پیشنهادات از جنس بازاریابی هستند زیرا از محتوا برای جذب کلیک استفاده میکنند. البته گاهی اوقات این پیشنهادها با مقالهای که مطالعه کردهاید در یک موضوع نمیگنجند که خب البته هدف از این نوع تبلیغ هم همین است!
وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ
مدیر دیجیتال مارکتینگ مسئول برنامهریزی و مدیریت طراحی کمپینهای تبلیغاتی دیجیتال یک شرکت است. ازجمله وظایفی که از مدیر دیجیتال مارکتینگ انتظار میرود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مدیریت کمپینهای دیجیتال مارکتینگ (شامل وب، SEO/SEM، ایمیل، شبکههای اجتماعی و نمایش آگهیها
- حفظ و تداوم حضور در شبکههای اجتماعی
- سنجش و گزارش عملکرد کمپینهای بازاریابی دیجیتال
- ارائهی راهحلها و پیشنهادات برای بهبود استراتژیها
- همکاری و هماهنگی با گروههای مختلف سازمان برای بهینهسازی تجربهِی کاربران
مهارتهای موردنیاز دیجیتال مارکترها
امروزه بازاریابی دیجیتال بهطور کلی دنیای بازاریابی را دگرگون کرده است و با پیشرفت تکنولوژی، دیجیتال مارکترها باید مهارتهای مختلفی را در زمینهی دیجیتال مارکتینگ کسب کنند.
- اتوماسیون بازاریابی: استفاده و بهینهسازی نرمافزارها و سختافزارهای مختلف با هدف خودکارسازی فعالیتهای بازاریابی (مانند ایمیل مارکتینگ و فروشگاههای اینترنتی)
- تولید و بازاریابی ویدئویی: تولید محتوای ویدئویی و بهاشتراکگذاری آنها در پلتفرمهای مختلف
- تخصص در رسانههای پولی: شناختن رسانههای آنلاین مختلف و استفادهی کارآمد از تبلیغات پولی شبکههای اجتماعی مختلف
- بازاریابی محتوا: تولید محتوای بهروز و جذاب برای مشتریان فعلی و بالقوه
- تحلیل آماری: بررسی آماری عملکرد کمپینهای مختلف بازاریابی دیجیتال
- بهینهسازی برای موتورهای جستجو: شناخت طرز عملکرد و الگوریتمهای موتورهای جستجوگر مانند گوگل برای بهبود اولویت محتوای سایت در نتایج جستجو شده
- کپی رایتینگ: شناخت تکنیکها و اصول نوشتن متنهای تبلیغاتی و تولید محتوا برای جذب مخاطبین بیشتر
- توسعهی وبسایت: طراحی، ایجاد و مدیریت انواع وبسایتهای فروشگاهی، بازاریابی و مدیریت مشتریان
- اصول طراحی: آشنایی عمومی با اصول طراحی دیجیتال، طراحی گرافیکی،طراحی US/UI، طراحی سایت و نرمافزارهای مهمی مانند Adobe Photoshop و Illustrator
مشکلات رایجی که بازاریابی دیجیتال میتواند آنها را حل کند
این از معنی دیجیتال مارکتینگ و پاسخ به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست. اکنون باید بدانیم که برای بهینه سازی استراتژیهای بازاریابی، دیجیتال اجباری است. بازاریابی دیجیتال میتواند به شما کمک کند تا مخاطبان خود را بشناسید، اطلاعات مهمی در مورد آنها بیاموزید و معیارهایی را ارائه دهید که به تیم بازاریابی شما اعتبار میدهد. اما چه نوع مشکلاتی و چه راه حلی؟
مشکل: من برای شروع کار مخاطب خود را به اندازه کافی نمیشناسم
شناخت مخاطبان به زمان نیاز دارد. هرچند احتمالا تیم بازاریابی شما تیپ شخصیتی مخاطب را تعریف کرده است و این تعریف بسیار کاربردی است. اما ممکن است مصرف کنندگانی که فعالانه وقت خود را در اینترنت میگذرانند، طبق پیش بینی شما رفتار نکنند. به همین دلیل لازم است زبان مختلفی را با اهداف مختلف امتحان کنید و به خاطر داشته باشید که توصیفگرهای خاصی باعث جذب افراد مختلف و قرار دادنشان در چرخهی خرید میشود. خودتان را با مخاطبانتان هماهنگ کرده و اعتباری ایجاد کنید که شما را از رقبا متمایز میکند.
مشکل: کانالهای خود را برای SEO بهینه نکردهام
صرف نظر از موقعیتتان در فرآیند بازاریابی، مهم است که درک درستی از بهترین روشهای SEO داشته باشید. SEO علاوه بر بهبود رتبه بندی در موتور جستجو، میتواند آزمایش و بهینه سازی کمپین شما را تقویت و پشتیبانی کند تا مطمئن شوید که محتوای با کیفیت و ارزشمندی را ارائه میدهید که مشتریان بالقوه شما به آن نیاز دارند و میخواهند.
مشکل: استراتژی برای شبکه های اجتماعی ندارم
صرف نظر از اینکه میخواهید استراتژی ارگانیک یا پولی یا ترکیبی از این دو برای توسعه در شبکههای اجتماعی داشته باشید، داشتن نوعی بازاریابی در شبکههای اجتماعی مهم است. در عین حال که شبکههای اجتماعی برای برندینگ و تعامل بسیار عالی هستند، میتوانند کانال مفیدی برای تبلیغات بازاریابی دیجیتال نیز باشند. یک سکو و صدای ثابت پیدا کنید، صبور باشید و با افزایش فالوئرهایتان، تاثیر تبلیغاتتان نیز افزایش مییابد.
مشکل: تیم بازاریابی من تک بعدی است
ایجاد ساختارهای چابک و سیال بسیار مهم است. مشتریهای شما معطل شما نمیمانند تا تبلیغتان را دیده و از شما خرید کنند. بنابراین تیم بازاریابی باید بتواند عملکرد چند گانه داشته و خود را در کانالهای مختلفی گسترش بدهد تا بتواند مشتریها را در همه جا پوشش بدهد. در هر شبکه و کانال اجتماعی، مخاطبان مختلف با انتظارات مختلفی وجود دارد؛ به همین دلیل، برای هرکدام باید بازاریابی متفاوتی را در نظر گرفت. این تفاوت میتواند در لحن، تصویرسازی، پیشنهادها و حتی زمان ارائه تبلیغ باشد.
مشکل: برای ارائه گزارش مبتنی بر معیارهای تعیین شده تحت فشار هستم
بازاریابی دیجیتال، حوزههای گستردهای از معیارها را پشتیبانی میکند. اما این معیارها باید با دقت انتخاب شوند. در هر مورد، بسته به نوع مخاطبان و کانال ارتباطی که انتخاب کردهاید، معیارهای متفاوتی وجود دارد. این نکته را در نظر داشته باشید، با تعیین اهداف برای هر کانال کار را آغاز کنید. و معیارهایی را انتخاب کنید که بالادستیهای شما به آنها علاقهی بیشتری دارند.
آیا بازاریابی دیجیتال در موبایل متفاوت است؟
پاسخ کوتاه: بله! و احتمالا تصور خود شما هم همین بوده که بازاریابی دیجیتال در موبایل با بازاریابی دیجیتال روی دسکتاپ بسیار متفاوت است. در حقیقت، اکنون که تقریبا همه چیز در مورد دیجیتال مارکتینگ را بررسی کردیم، باید به نکات ظریف آن هم بپردازیم.
امروزه این تفاوتها از اهمیت ویژهای برخوردار است. زیرا تلفنهای هوشمند اکنون وسیله اصلی مردم برای تعامل با اینترنت هستند. از آنجاییکه حدود ۶۰ درصد از فعالیتهای اینترنتی از طریق تلفن های هوشمند انجام میشود، انتقال از دسکتاپ به موبایل، تاثیر بسیار زیادی در بازاریابی آنلاین خواهد داشت.
صادقانه بگویم، در دنیای بازاریابی دیجیتال امروز، ایده ی خوبی است که تصور کنیم مردم در تلفن همراه با تبلیغات شما روبرو میشوند و در صورت لزوم می توانید استراتژی هایتان را برای دسکتاپ نیز تطبیق بدهید. علاوه بر بهینه سازی تبلیغات برای تلفن همراه، مهم است که به تجربهی کاربر از سایت و لندینگ پیج خودتان هم فکر کنید. مطمئنا وبسایت شما در دسکتاپ زیبا به نظر میرسد، اما چک کردن آن در تلفن همراه غیرممکن باشد، درصد قابل توجهی از ترافیک وب خود را از دست میدهید. حداقل باید کاری کنید که وبسایت روی موبایل کار کند؛ اما ایده آل آن است که، کاربر در تلفن خود تجربهی خوبی از وبسایت شما داشته باشد.
بدون دیدگاه