معمولاً فروشنده ها به دنبال یافتن اصولی هستند که در فروش آن ها تغییر ایجاد کند. در این مطلب به 5 اصل از اصول فروش موفق می پردازیم که در هنگام فروش محصول و یا خدمت، باید آن ها را رعایت کنیم تا نتایج بهتری در فروش خود داشته باشیم.
اصل اول: آراسته باشید.
معمولاً فروشنده هایی که وضعیت ظاهری بهتری دارند، فروش بهتری را هم تجربه می کنند. همه انسان ها دوست دارند با فردی معاشرت و گفتگو کنند که وضعیت آراسته و مرتبی دارد. فروشنده هایی که به این اصل اهمیت می دهند معمولاً اوضاع فروش موفق و بهتری را تجربه می کنند. (ویژگی های ظاهر فروشنده حرفه ای)
اصل دوم: لبخند و ارتباط چشمی
لبخند و ارتباط چشمی اصلی است که در هر ارتباطی معجزه می کند. این کارها به مخاطب شما حس بهتری را منتقل می کند. فروشنده ای که ارتباط چشمی و لبخند را در ارتباط با مشتری رعایت می کند حس اعتماد را در مشتری ایجاد می کند. این اصل ساده متاسفانه توسط بسیاری از فروشنده ها استفاده نمی شود و آن ها در شروع ارتباط با مشتری معمولاً ارتباط چشمی مناسبی را برقرار نمی کند. (روند خرید مشتری از فروشنده)
اصل سوم: کمتر حرف بزنید، بیشتر سوال بپرسید.
فروشنده هایی که فروش موفقی دارند، معمولاً اجازه می دهند مشتری بیشتر حرف بزند و خودشان شنونده های خوبی هستند. آن ها از مشتری سوال هایی را می پرسند که مشتری بتواند تمام خواسته ها و نیازهایش را بگوید. فروشنده هایی که مدام حرف می زنند و از خواص محصول و اطلاعات و ویژگی ها می گویند خیلی مورد توجه مشتریان قرار نمی گیرند. فروشنده فروش موفق خواهد داشت که بتواند به خوبی به صحبت های مشتریان خود گوش کند. (ویژگی های فروشنده موفق)
اصل چهارم: منافع را معرفی کنید.
زمان معرفی محصول و خدمات شما در مورد چه چیزی صحبت می کنید؟ ویژگی های محصول؟ مزایا محصول یا منافع محصول؟ منافع آن چیزی است که مشتری پس از خرید از محصول شما عایدش می شود. فردی که از فروشگاهی یک کاپشن یا پالتو می خرد، منفعتی که بدست می آورد، در امان بودن از سرما است و یا فردی که لوازم آرایشی می خرد، عملاً به دنبال خرید زیبایی است. حال این هنر فروشنده است که بتواند در معرفی محصولاتش به بیان منافع بپردازد.
اصل پنجم: پیگیری و ارتباط مجدد با مشتری
خیلی اوقات فروش در جلسات اول رخ نمی دهد. فروشنده اگر بتواند یک پیگیری صحیح داشته باشد، احتمال فروش محصولاتش در جلسات بعدی بیشتر خواهد بود. متاسفانه برخی از فروشنده ها روش صحیح پیگیری را نمی دانند و مدام با مشتری تماس می گیرند. این تماس های مدام مشتری را کلافه می کند. روش صحیح پیگیری این است که اگر می شود از مشتری بپرسید که چه موقع می توانید با او جهت پیگیری تماس بگیرید. به عنوان مثال بگویید اگر موافق باشید من فردا با شما مجدد تماس می گیرم. (چرا باید نگران ارتباط با مشتری باشیم؟)
حفظ ارتباط با مشتری حتی پس از خرید هم به شدت توصیه می شود. خوب است که با مشتری خودتان در ارتباط باشید و گهگاهی از طریق یکی از رسانه های ارتباطی با از حال او جویا شوید و یا محصولات جدیدتان و یا آموزش های استفاده از محصولی که خریده است را برای او بفرستید.
بدون دیدگاه