استفاده از دیجیتال مارکتینگ مزایای مهمی برای کسب‌وکار شما خواهد داشت. در ادامه به چند نمونه از این مزایا اشاره می‌کنیم.

۱.می‌توانید «فقط» مشتریان بالقوه‌ی خود را هدف بگیرید: اگر آگهی‌های خود را در تلویزیون، نشریات و بیلبوردهای سطح شهر منتشر کنید، افراد زیادی در معرض تبلیغات شما قرار می‌گیرند اما کنترل چندانی بر جامعه‌ی هدف خود نخواهید داشت. به‌طور مثال اگر فروشنده‌ی ابزارآلات پزشکی باشید، جامعه‌ی هدف محدود و مشخصی مشتریان بالقوه‌ی شما خواهند بود. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تبلیغات را برای کاربرانی نمایش دهند که از نظر سن، جنسیت، علایق، سلیقه‌ها و غیره مطابق با جامعه‌ی هدف کسب‌وکار شما باشند.

۲.نسبت به روش‌های سنتی بازاریابی مقرون‌به‌صرفه است: با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید بیست‌وچهارساعته و هفت روز هفته، کمپین‌های بازاریابی خود را رهگیری و هزینه‌های کانال‌های ناکارامد خود را کاهش دهید. همچنین می‌توانید تشخیص دهید که کدام بخش‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر دارند.

۳.با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید از رقبای بزرگ‌تر خود سبقت بگیرید: اگر صاحب یک کسب‌وکار کوچک باشید، به‌سختی می‌توانید با شرکت‌های مطرح و ثروتمند حوزه‌ی خودتان رقابت کنید. موتورهای جستجوگر کاری به اندازه‌ی شرکت شما ندارند. با انجام صحیح تولید محتوا و تکنیک‌های سئو، موتورهای جستجوگر ممکن است اولویت بیشتری برای نمایش وب‌سایت کسب‌وکار کوچک شما قائل شوند.

۴.بازاریابی دیجیتال قابل اندازه‌گیری است: با بازاریابی دیجیتال می‌توانید به ریز اطلاعات تمام مشخصه‌های موردنظرتان (ازجمله آمار تعداد بازدید، اشتراک، کلیک‌ها و زمان‌های صرف شده در صفحات) دسترسی داشته باشید.

تداوم و پیوستگی در اجرای دیجیتال مارکتینگ یکی از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت آن به‌شمار می‌آید. درست مانند تبلیغات سنتی، نمایش مداوم و طولانی‌مدت آگهی‌ها نام کسب‌وکار شما را در خاطر مخاطب حفظ می‌کند. همچنین مردم محصولات و خدمات شرکت‌هایی را ترجیح می‌دهند که همیشه در دسترس باشند. علاوه‌بر این‌ها، عملکرد بسیاری از جنبه‌های استراتژی بازاریابی شما (ازجمله لوگو، برند، کاربران شبکه‌های اجتماعی و بازدیدکنندگان سایت) در بلندمدت مشخص خواهد شد. علاوه‌بر توسعه‌ی روزافزون ابزارها و امکانات جدید دیجیتال مارکتینگ، کافی است یک روز از روندهای روز عقب بمانید تا شرکت‌های رقیب بخش زیادی از سهم بازار شما را تصاحب کنند.

دارایی‌های بازاریابی دیجیتال

در راستای یافتن پاسخ دیجیتال مارکتینگ چیست، باید با مفهومی مانند دارایی آن هم آشنا شویم. تقریبا هر چیزی می تواند جزو دارایی‌های بازاریابی دیجیتال باشد. کافی است یک ابزار بازاریابی باشد که از آن به صورت آنلاین استفاده می‌کنید. با این تعریف، بسیاری از افراد نمی‌دانند که چه تعداد دارایی بازاریابی دیجیتال در اختیار دارند. در اینجا چند نمونه از این دارایی‌ها را مرور می‌کنیم:

  • دارایی‌های مربوط به برند (لوگو، نماد ، کلمات اختصاری و غیره)
  • محتوای ویدیویی (تبلیغات ویدئویی، دموی محصول و غیره)
  • تصاویر (اینفوگرافیک، عکس محصول، عکس شرکت و غیره)
  • محتوای نوشته شده (پست‌های وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی، توضیحات محصول، توصیفات و غیره)
  • محصولات یا ابزارهای آنلاین (SaaS، محتوای تعاملی و غیره)
  • نقدها و بررسی‌ها
  • صفحات شبکه‌های اجتماعی

شما هم به خوبی می‌دانید که موارد اشاره شده، تنها بخش کوچکی از دریای دارایی‌های بازاریابی دیجیتال هستند. اما بیشتر دارایی‌ها در این چند دسته جای می‌گیرند. در عین حال، بازاریابان باهوش همواره به دنبال روش‌های جدیدی هستند تا به صورت آنلاین به مشتری‌های بالقوه دسترسی پیدا کنند. پس این فهرست، همواره در حال رشد است.

استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ

استراتژی مارکتینگ، همان برنامه‌ی متمرکز و مشخصی است که برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود درنظر می‌گیرید تا بتوانید با تمرکز بر امکانات و محدودیت‌های کسب‌وکار خود به موفقیت برسید. اما باید میان «استراتژی» و «تاکتیک» تفاوت قائل شوید. در هر زمینه‌ای، یک استراتژی از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود:

  1. شناسایی چالش‌ها
  2. تعیین خط مشی‌هایی برای روبرو شدن با چالش‌ها
  3. مجموعه‌ای از اقدامات مشخص که برای اجرای صحیح خط مشی‌ها ضروری است

تاکتیک‌های مارکتینگ، همان اقدامات مشخصی هستند که برای رسیدن به اهداف استراتژی انجام می‌گیرند. به‌عبارت دیگر، استراتژی هدف شماست و تاکتیک‌ها گام‌هایی هستند که در راه رسیدن به اهداف خود برمی‌دارید.

همان تفاوتی که بین «استراتژی بازاریابی» و «تاکتیک بازاریابی» ذکر شد، درمورد بازاریابی دیجیتال هم صدق می‌کند. «کمپین بازاریابی دیجیتال» همان مجموعه اقدامات و روش‌هایی است که در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود برای رسیدن به اهداف مشخص به‌کار می‌برید.

چگونه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟

۱.پرسونای مشتریان خود را طراحی کنید: برای انجام هر نوعی از بازاریابی (چه دیجیتال باشد یا نه)، اول باید مخاطب خود را بشناسید. هرچقدر جزئیات کمّی و کیفی بیشتری از مشتریان بالقوه‌ی خود بدانید (محل زندگی، سن، میزان درامد، شغل، چالش‌ها، سلیقه و علایق، اولویت‌ها و غیره) بهتر می‌توانید مسیر استراتژی بازاریابی خود را طراحی کنید.

۲.اهداف و ابزارهای موردنیاز خود را شناسایی کنید: باید اهداف بازاریابی خود را با توجه به اهداف کسب‌وکارتان تعیین کنید. سپس برای رسیدن به این اهداف و اندازه‌گیری میزان پیشرفت در این مسیر، به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ احتیاج خواهید داشت. ابزارهای مختلفی وجود دارند که به‌طور تخصصی در زمینه‌های گزارش‌دهی، بازاریابی ایمیلی، فرم‌های تحت وب، تحلیل آمار (Analytics) و مدیریت ارتباط با مشتری به بازاریابی دیجیتال کسب‌وکار شما کمک می‌کنند.

۳.دارایی‌ها و بسترهای دیجیتالی که در دسترس دارید را ارزیابی کنید: برای انجام بازاریابی دیجیتال ابزارها و بسترهای بسیاری وجود دارد که ممکن است شما را سردرگم کنند. بهتر است ابتدا چشم‌انداز کلی خود را درنظر بگیرید و تمام ابزارها و بسترهایی را که در حال‌ حاضر در اختیار دارید در یک جدول لیست کنید. باید آن‌ها را در دسته‌بندی‌هایی مانند منابع «موجود»، «کسب شده» و «پرداخت شده» ثبت کنید.

۴.بررسی کمپین‌های رسانه‌ای موجود: رسانه‌هایی همچون وب‌سایت، وبلاگ، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و… قلب بازاریابی دیجیتال شما هستند. باید همواره محتواهایی را که در این بسترها تولید می‌کنید بررسی و به‌روز کنید.

۵.بررسی کمپین‌های رسانه‌ای کسب شده: منظور از «کسب شده» منابعی است که به‌صورت بازاریابی دهان‌به‌دهان به‌دست آورده‌اید. باید آمار ترافیک رسانه‌های خود را بررسی کنید و تشخیص دهید بازدیدکنندگان جدید از کدام کانال به سمت شما هدایت شده‌اند. به‌طور مثال مقاله‌ای در جایی منتشر کرده‌اید که توجه مردم را جلب کرده است،‌ ترندها و فعالیت عادی کاربران شبکه‌های اجتماعی. ابزارهای تحلیل ترافیک سایت در این راه به شما کمک می‌کنند.

۶.بررسی کمپین‌های رسانه‌ای پرداخت شده: مانند گام قبلی، باید رسانه‌هایی را که برای تبلیغات در آن‌ها هزینه کرده‌اید (مانند Google AdWords و شبکه‌های اجتماعی) را بررسی کنید. باید مطمئن شوید هرکدام نسبت به هزینه‌ای که برای تبلیغات دریافت می‌کنند در بالا بردن آمار بازدید رسانه‌های شما موفق هستند.

۷.کمپین بازاریابی دیجیتال خود را راه‌اندازی کنید: اگر در مراحل قبل تحقیقات و برنامه‌ریزی‌های لازم را به‌خوبی انجام داده باشید، دید خوبی از عناصر تشکیل‌دهنده‌ی استراتژی مارکتینگ خود خواهید داشت و می‌توانید به‌طور متمرکز و هدف‌مند آن را اجرا کنید.

انواع دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی با پیامرسان‌ها: استفاده از اپ‌های پیامرسان مانند واتس‌اپ، تلگرام و حتی قسمت چت خصوصی شبکه‌های اجتماعی روشی مناسب برای انجام تبلیغات،‌ بازاریابی و ارتباط با مشتریان محسوب می‌شود.

بازاریابی همکاری در فروش (پورسانتی): یکی از پردرآمدترین روش‌های بازاریابی دیجیتال، بازاریابی پورسانتی (Affiliate Marketing) است. در این روش، تولیدکنندگان محتوا در ازای هر فروش (CPS)، جذب مشتری (CPL)، نمایش آگهی (CPM) و تعداد کلیک (CPC) مبلغی را به‌عنوان پورسانت دریافت می‌کنند.

بازاریابی توسط اینفلوئنسرها: اصطلاح اینفلوئنسر (Influencer) به افراد پرطرفداری اطلاق می‌شود که در شبکه‌های اجتماعی، در زمینه‌های مشخصی فعالیت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند به‌راحتی محصول و خدمات شما را به مخاطبین مرتبط زیادی معرفی کنند.

بازاریابی موبایلی: این‌روزها داشتن یک اپ تلفن همراه برای ارتباط با مشتریان ضروری است. اگر به‌دنبال مشتریان وفادار می‌گردید، باید اطمینان حاصل کنید که می‌توانند به‌طور آنی به شما دسترسی داشته باشند. اپلیکیشن‌های تلفن همراه می‌توانند به‌سادگی به‌عنوان درگاه خبررسانی و خرید و فروش میان شما و مشتریانتان عمل کنند.

تبلیغات ویدئویی: هر ماه میلیون‌ها نفر در سرویس‌های اشتراک‌گذاری ویدئو مانند یوتیوب و آپارات جستجو می‌کنند. فرقی نمی‌کند این جستجوها درمورد سرگرمی، اخبار، آموزش یا تحقیق باشند. در هر صورت فرصت بزرگی برای رسیدن به مشتریان جدید هستند.

بازاریابی صوتی: در عصر تلفن‌های همراه، تأثیر بازاریابی صوتی را نمی‌توان نادیده گرفت. سرویس‌های پخش موسیقی و پادکست‌ها جایگزین رادیو شده‌اند و کاربران بسیار زیادی دارند. با کمی تحقیق می‌توانید بهترین گزینه برای تبلیغات برای جامعه‌ی هدف خود را پیدا کنید.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

مهم‌ترین برتری دیجیتال مارکتینگ نسبت به روش‌های سنتی بازاریابی، ابزارهای مختلفی هستند که به شما کمک می‌کنند چندین کار را همزمان انجام دهید و آن‌ها را مدیریت کنید. ابزارهای پولی و رایگان زیادی وجود دارند که می‌توانند در زمینه‌های بسیار متنوعی ازجمله مدیریت فروشگاه اینترنتی، ایمیل مارکتینگ، سئو (SEO)، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، تحلیل بازدیدکنندگان سایت، تبلیغات کلیکی و گزارش‌دهی به کسب‌وکار شما کمک کنند.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ قدیمی‌ترین شکل بازاریابی آنلاین است که هنوز هم جواب می‌دهد. اکثر بازاریاب‌های دیجیتال از ایمیل مارکتینگ برای تبلیغ تخفیفات ویژه، برجسته‌سازی مطالب (اغلب به عنوان بخشی از بازاریابی محتوا) یا تبلیغ رویدادی استفاده می‌کنند

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

اگر نمی‌خواهید برای نشان دادن در SERP هزینه بپردازید، می‌توانید با استفاده از بهینه سازی موتور جستجو (SEO) صفحات یا پست‌های وبلاگ در سایت خود را به صورت عالی رتبه‌بندی کنید. در این روش لازم نیست برای هر کلیک هزینه‌ای بپردازید. اما دریافت یک صفحه برای رتبه بندی معمولا به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد.

تبلیغات به ازای هر کلیک

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) اصطلاحی گسترده است و شامل هر نوع بازاریابی دیجیتال می‌شود که در آن شما برای هر کاربری که روی یک تبلیغ کلیک می‌کند، هزینه پرداخت می‌کنید. به عنوان مثال، Google AdWords نوعی تبلیغات PPC به نام “تبلیغات جستجوی پولی” است. Facebook Ads نوعی دیگر از تبلیغات PPC به نام “تبلیغات پرداخت شده در شبکه‌های اجتماعی” است.

تبلیغات جستجوی پولی

گوگل، بینگ و یاهو همه این امکان را به شما می‌دهند تا تبلیغات متنی را در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) انجام بدهید. تبلیغات جستجوی پولی یکی از بهترین روش‌ها برای هدف قرار دادن مشتریان بالقوه‌ای است که فعالانه در جستجوی محصول یا خدماتی مانند شما هستند.

تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی

اکثر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست و اسنپ چت به شما این امکان را می‌دهند تا در سایت آنها تبلیغ کنید. تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد آگاهی در میان مخاطبانی که ممکن است از وجود کسب و کار، محصول یا خدمات شما مطلع نباشند بسیار مناسب است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *