بازاریابی الکترونیک عبارتند از به‌کارگیری کانال‌های الکترونیکی ارتباط با مشتریان به منظور نشر پیام‌های بازاریابی .

در همین ارتباط، بازاریابی اینترنتی اصطلاحی است که عموماً بدین معنی است: دستیابی به اهداف شرکت از طریق برآوردن و فراتر رفتن از نیازهای مشتریان به نحوی بهتر از رقبا با استفاده از فناوری‌های دیجیتالی اینترنت . بازاریابی اینترنتی عبارتست از فرایند ایجاد و حفظ روابط مفید متقابل با مشتریان از طریق فعالیت‌های اینترنتی به منظور تسهیل تبادل ایده‌ها کالاها و خدمات به نحوی که اهداف هر دو طرف را محقق سازداین تعریف شامل بخش‌های زیر است: فرایند، ایجاد و حفظ روابط مفید متقابل با مشتریان، استفاده از اینترنت در انجام فعالیت‌های بازاریابی، مبادله، تحقق اهداف طرفین.

همچنین بازاریابی آنلاین به شرکت‌های عضو شبکه‌های لجستیک بازاریابی که حاوی جریانی از اطلاعات کالاها خدمات، تجارب و پرداخت‌ها و اعتبارات می‌باشند اشاره دارد.

اهداف

  1. فقط حضور در اینترنت
  2. استفاده از خدمات شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تجاری آنلاین
  3. فروش از طریق سایر سایتها
  4. راه‌اندازی سایتهای مخصوص به خود
  5. پاسخ به سوالات رایج مشتریان
  6. حفظ جایگاه در بازار یا موقعیت رهبری در یک بازار خاص
  7. تأکید بر فعالیت در سطح فراملی
  8. صرفه‌جویی در زمان و آموزش به مشتریان
  9. جذب مشتریان بیشتر به سمت کسب و کار خود

مزایا

  • راحتی: مشتریان کنند.
  • مشکلات کمتر: مشتریان دیگر مجبور نیستند با فروشندگان سروکله بزنند یا در صف خرید محصول مورد نیاز انتظار بکشند.
  • هزینه کمتر: استفاده بهینه از بودجه اختصاص داده شده نسبت به سایر روش‌های تبلیغ
  • امکان کنترل: کنترل و مانیتورینگ مداوم نتایج و بهینه سازی‌های مستمر

چالشها

  • ترغیب مشتریان بیشتر
  • ویژگی‌های روانشناختی و جمعیت شناختی مختلف کاربران
  • بی نظمی و ازدحام
  • امنیت
  • ملاحظات اخلاقی

انواع بازاریابی آنلاین

  • محتوا مارکتینگ
  • ویدیو مارکتینگ
  • مارکتینگ شبکه های اجنماعی
  • ایمیل مارکتینگ
  • اس ام اس مارکتینگ

برنامه‌ریزی بازاریابی الکترونیک

نقطه شروع برای کسب موفقیت دربازاریابی الکترونیک مانند راهبرد بازاریابی یا کسب و کار خلق یک فرایند راهبردی است که به خوبی تعریف شده باشد تا اهداف بازاریابی را از طریق ارتباطات بازاریابی پیوندداده و روش‌هایی را برای کسب اهداف مورد نظر طراحی کند.

چستون . و چیفی  و همکاران پیشنهاد می‌کنند که تدوین راهبرد بازاریابی الکترونیک باید شامل عناصر و عوامل مشابهی با راهبرد بازاریابی سنتی باشد.برای این منظور می‌توان از مدل SOSTAC که توسط پل اسمیت ارائه شده‌است استفاده کرد.این مدل شامل مراحل زیر است:

  1. تجزیه و تحلیل موقعیت:در حال حاضر کجا هستیم؟
    • تجزیه و تحلیل موقعیت
    • تجزیه و تحلیل تقاضا
    • تحقیقات کیفی مشتریان
    • تجزیه و تحلیل رقبا
    • جمع‌آوری اطلاعات مربوط به رقبا (CI)
    • تجزیه و تحلیل واسطه ها
    • ممیزی داخلی بازاریابی
    • اثربخشی کسب و کار
    • اثربخشی بازاریابی
  2. تعیین اهداف: می‌خواهیم کجا باشیم؟
  3. تدوین راهبرد: چگونه می‌خواهیم به وضعیت مطلوب برسیم؟
  4. تاکتیک‌ها: با چه وسیله‌ای به وضعیت مطلوب می‌رسیم؟
  5. اجرا: چه برنامه‌ای داریم؟
  6. کنترل: آیا به اهدافمان دست یافته‌ایم؟

فرایند جامع بازاریابی الکترونیکی

با مطالعه و بررسی فرایندهای جودی استراس و فرایند سه مرحله‌ای بازاریابی کلاسیک، فرایند جامع بازاریابی الکترونیکی توسط دکتر علی کمندی و خانم نازیلا نیاکان در کتاب بازاریابی الکترونیکی به شرح ذیل ارائه شده‌ است:

  • تدوین استراتژی‌های سازمان،
  • تدوین استراتژی‌های بازاریابی،
  • تحلیل محیطی بازاریابی الکترونیکی،
  • تدوین استراتژی‌های بازاریابی الکترونیکی،
  • تدوین برنامه بازاریابی،
  • تعیین آمیخته بازار،
  • اجرای آمیخته بازار
  • پایش و اصلاح مداوم برنامه بازاریابی الکترونیکی  

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *