معرفی ابزارهای بازاریابی هوشمند :

سئو (SEO)، بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

شبکه های اجتماعی Social Media

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)

آیا بازاریابی هوشمند و خلاق همان بازاریابی دیجیتال است؟

 به مجموعه فعالیت هایی که جهت تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای هوشمند و  دیجیتالی به صورت خلاقانه صورت می گیرد بازاریابی هوشمند گفته می شود.

کمک به کسب وکار ها و رشد آنها با بازاریابی هوشمند و خلاقانه

بازاریابی هوشمند و خلاقانه

 به مجموعه فعالیت هایی که جهت تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای هوشمند و  دیجیتالی به صورت خلاقانه صورت می گیرد بازاریابی هوشمند گفته می شود.

این یک تعریف خیلی ساده از بازاریابی هوشمند و خلاق  بود. در واقع بازاریابی هوشمند خیلی گسترده تر از دیگر روش های بازاریابی در کسب و کارهای سنتی است.

در این مقاله قصد داریم در مورد بازاریابی هوشمند و خلاق و ابزارهای آن و همچنین مزیت های آن صحبت کنیم. پس اگر دوست دارید با بازاریابی هوشمند و خلاق به طور کامل آشنا شوید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بازاریابی هوشمند

چرا بازاریابی هوشمند؟

حتما از تعداد افرادی که از موبایل های خود برای انجام کارهای روزمره شان استفاده می کنند خبر دارید؟ البته دقیقا نه ولی حدودا می دانید. قبلا که در هر خانواده ای فقط پدرها تلفن همراه داشتند. آن هم یک تلفن همراه خیلی ساده! ولی الان قضیه فرق کرده و هر نفر از اعضای یک خانواده حتما مجهز به یک گوشی تلفن همراه است. آن هم از نوع هوشمندش. با گسترش شبکه های اجتماعی و میزان محبوبیت آن ها در کشور ما هم استفاده از تلفن های همراه هوشمند در کشور ما چندین برابر شد.

خب این یعنی چه؟ هر کجا که سیل عظیمی از افراد وجود دارند مسلما بهترین جا برای تبلیغات است. بازاریابی هوشمند هم یعنی همین! یعنی استفاده از ابزارهای هوشمند و دیجیتالی برای بازاریابی هر نوع محصول یا خدماتی.

بازاریابی خلاقانه

بازاریابی هوشمند و خلاق چیست؟

بازاریابی هوشمند و خلاق یعنی استفاده از ابزارهای موجود در اینترنت و دنیای دیجیتال برای بازاریابی خدمات و محصولات.

در واقع در این روش بازاریابی بیشتر وابسته به رسانه های دیجیتالی مثل شبکه های اجتماعی هستیم.

بازاریابی هوشمند و خلاق فقط محدود به کسب و کارهای آنلاین نمی شود. خیلی از دوستان فکر می کنند بازاریابی هوشمند و خلاق فقط برای کسب و کارهایی است که دارای یک وب سایت هستند. در صورتی که به هیچ وجه این طور نیست. خیلی از کسب و کارهای سنتی هم هستند که از طریق تبلیغات دیجیتال سعی دارند تا خدمات خود را به مشتریان احتمالی خود معرفی کنند. در بازریابی هوشمند و خلاق سعی می شود از طریق ابزارهایی مثل وب سایت، ایمیل، شبکه های اجتماعی رفتار کاربران و مخاطبان تحلیل شود تا بعد از بررسی های انجام شده بتوان بیشترین بازدهی را از بازاریابی بر روی این افراد کسب کرد. در حقیقت در بازاریابی هوشمند و خلاق هدف اصلی ما فروش است البته فروش بیشتر با داشتن مخاطبان هدف گسترده تر. شاید در بازاریابی سنتی هیچگاه نتوانید به طیف گسترده ای از مخاطبین دست یابید.

چرا خلاقیت در بازاریابی مهم است؟

مشاغل و بازاریان امروز با چالش های زیادی روبرو هستند که بسیاری از آنها بی سابقه اند. مشاغل نیاز به یافتن روشهای جدید عملیاتی دارند و بازاریابان برای تبلیغ محصولات و خدمات باید از مناظر جدید و چالش برانگیز استفاده کنند. خلاقیت در بازاریابی هرگز اینقدر مهم نبوده است.

از مواد بازاریابی سفارشی گرفته تا کمپین های تبلیغاتی منحصر به فرد ، خلاقیت می تواند به تلاش های بازاریابان شما در برابر رقبانتان کمک کرده و توجه مشتری ایده آل شما را جلب کند. این به نوبه خود می تواند به تجارت شما کمک کند تا فروش خود را بالا برده و سود شما را به حداکثر برساند.

اولین دلیل اهمیت خلاقیت در بازاریابی این است که خلاقیت به کسب و کار شما اصالت میبخشد. این رابطه بین خلاقیت و اصالت به شما کمک می کند تا بارها و بارها ایده های جدیدی ارائه دهید.

انجام کاری منحصر به فرد و متفاوت یکی از بهترین روش ها برای جلب توجه مشتریان و مشتریان بالقوه شماست. با بازاریابی به روش خلاقانه نه تنها مصرف کنندگان توجه بیشتری به بازاریابی شما خواهند داشت بلکه احتمالاً برند و محصولات شما را برای مدت طولانی تری به یاد می آورند.

میدانیم که زندگی مدرن  مملو از سر و صدا است از بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی گرفته تا تبلیغات چاپ و محتوای آنلاین. اگر مشاغل می خواهند در بازاریابی خود موفق باشند باید سر و صدا را کاهش دهند و خود را از رقبای خود متمایز کنند.

دومین دلیل اهمیت بازاریابی خلاقانه این است که امکان بهره گیری از احساسات را به شما میدهد. احساسات ابزاری بسیار قدرتمند برای بازاریابان و در تصمیم گیری مصرف کنندگان بسیار ترغیب کننده است. احساسات در تصمیم گیری انسانها نقش بسیار پرنگی دارد و این یک حقیقت انکارناپذیر از طبیعت انسان است. تقریباً در اساس هر تصمیمی، از جمله تصمیم در مورد خرید یک محصول یا عدم آن ، احساسی مانند ترس ، شادی ، عصبانیت یا تمایل وجود دارد. مدت هاست که بازاریابان می دانند که استفاده از این احساسات برای ایجاد علاقه به مصرف کنندگان و در نهایت ترغیب آنها برای خرید یک محصول یا خدمات بسیار حیاتی است.

سومین دلیل این است که استراتژی های خلاقانه مقرون به صرفه تر هستند؛ این بدان معنی است که شما مجبور نیستید در هزینه های تبلیغات، مشارکت ها و موارد دیگر سرمایه گذاری زیادی انجام دهید ، زیرا مطالب تبلیغاتی شما این کار را برای شما انجام میدهد. یک محتوای خلاقانه و واقعاً عالی می تواند اثر گذارتر از تبلیغات پر هزینه برایتان عمل کند و اساساً با هزینه بسیار کمی برای تجارت شما تبلیغ می شود.

و دلیل اخر اینکه بازاریابی خلاقانه باعث نواوری میشود. یکی از بهترین نکات در مورد خلاقیت این است که باعث ایجاد نوآوری بیشتر در بخش بازاریابی و به طور کلی در کسب و کار شما می شود.

نکته جالب اینکه ایجاد این جو در سازمان شما می تواند نتایج جالب و ارزشمندی به همراه داشته باشد. همچنین باعث میشود تیم شما احساس آزادی عمل کند که نه تنها ایده های خارق العاده ای برای استراتژی بازاریابی شما تولید می کند، بلکه رضایت شغلی آنها را افزایش می دهد.

اگر تجارت شما به دلیل روشهای خلاقانه بازاریابی شناخته شود، علاوه بر تمام مزیت های بازاریابی خلاقانه که تا به اینجا گفته شد، شما میتوانید استعدادهای جدید، پویا و خلاق را به سازمانتان جذب کنید.

حتی بازاریابی خلاقانه میتواند از جنبه های دیگر هم برای کسب و کار شما مفید باشد؛ خلاقیت و نوآوری نه تنها در مورد بازاریابی بلکه که در برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت و استخدام کارکنان ، خدمات به مشتری و توسعه محصول می تواند تغییرات مثبتی ایجاد کند.

معرفی ابزارهای بازاریابی هوشمند :

همانطور که گفته شد در بازاریابی هوشمند ابزارهای زیادی وجود دارد که قصد داریم در مورد این ابزارها صحبت کنیم. در ادامه تمام ابزارها و روش هایی که در بازاریابی هوشمند و خلاقانه کاربرد دارند را به شما معرفی می کنیم.

سئو

سئو (SEO)، بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو

یکی از بهترین روش های بازاریابی هوشمند که رقابت بسیاری در آن وجو دارد سئو است. با بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جست و جو می توانید هدفمند ترین مخاطبین را داشته باشید. سئو را با هیچ روش دیگر تبلیغاتی نمی شود مقایسه کرد.

مخاطبی که خودش به دنبال خدمات و محصولات شما می گردد مسلما هدفمندترین مخاطب شما خواهد بود. چون با توجه به نیازش شما را انتخاب می کند.

در این روش با بهینه سازی داخلی و خارجی سایت که شامل بهینه سازی قالب سایت، سرعت سایت، مسائل تکنیکی و تولید محتوای سئو شده و توزیع آن می شود، سایت خود را برای موتورهای جست و جو بهینه می کنید تا وب سایت شما زودتر از رقبایتان در معرض دید مخاطبانتان قرار بگیرد.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا  یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی هوشمند است که مناسب برای همه ی کسب و کارهای آنلاین با هر سرمایه و بودجه ای است. فرقی نمی کند کسب و کار اینترنتی شما کوچک باشد یا بزرگ، سرمایه برای تبلیغات اینترنتی دارید یا نه! در بازاریابی محتوا با توجه به نیاز مخاطبانتان می توانید برای رفع نیازشان محتوا تولید کنید. ممکن است با نوشتن یک مقاله بتوانید نیاز مخاطبانتان را بر طرف کنید یا اینکه یک ویدئوی آموزشی تولید کنید.

در واقع در این روش محتوای تولیدی شما مثل یک قلاب عمل می کند. با تولید محتوای آموزشی مورد نیاز مخاطبانتان می توانید آن ها را به مشتریانتان تبدیل کنید. ابتدا با محتوای رایگان شما نیازشان بر طرف می شود و بعد به شما اعتماد می کنند و  خواهان محصولات و خدمات پولی شما که به محتواهای آموزشی تان ارتباط دارند می شوند.

در بازاریابی محتوا که زیر مجموعه ای از بازاریابی درونگرا است دیگر نیازی نیست به دنبال مشتری بگردید و آنها را قانع کنید که از محصولات شما استفاده کنند. بلکه مشتری خودش با میل خودش به سمت شما می آید و خواستار محصولات و خدمات شما می شود.

شبکه‌های اجتماعی

شبکه های اجتماعی Social Media

یکی از قدرتمند ترین و تاثیر گذار ترین ابزارها در بازاریابی هوشمند شبکه های اجتماعی هستند. همانطور که می دانید کاربران فعلی اینترنتی بیشتر از موبایل های خود برای رفع نیاز یا گشت و گذار در اینترنت استفاده می کنند. همین امر باعث می شود که بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی نیز به سر ببرند

در این شرایط راه اندازی کمپین های تبلیغاتی ویروسی می توانند بهترین بازدهی ها را برای هر نوع کسب و کاری بوجود آورند. افرادی با کسب و کارهایی هستند که حتی بدون داشتن سایت و به صورت کاملا رایگان توسط شبکه های اجتماعی محبوب، کسب درآمد های بالایی را برای خود رقم می زنند. از خانمی که در منزل خود کیک می پزد گرفته تا فردی که توی کار پرورش زالو است. هر کسی می تواند از شبکه های اجتماعی برای درآمد زائی خود استفاده کند.

با این وجود شبکه های اجتماعی یکی از بهترین کانال هایی است که از آن می توان برای بازاریابی دیجیتالی استفاده کرد. پتانسیلی که در شبکه های اجتماعی برای تبلیغات وجود دارد شاید در هیچ کدام از رسانه ها وجود نداشته باشد.

برای راه اندازی کمپین های هوشمند و دیجیتال در شبکه های اجتماعی  حتما مقاله زیر را مطالعه نمایید

هفت گام برای راه اندازی کمپین تبلیغاتی

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

هنوز هم در ایران جواب می دهد. این جمله را بارها به افرادی که درباره ایمیل مارکتینگ حس خوبی ندارند گفته ایم. ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل ابزاری است که هیچ کسب و کار موفقی را نمی توانید پیدا کنید که از آن بهره نگرفته باشد.

در واقع بازاریابی با ایمیل ابزاری است که موفقیت در هر کسب و کار آنلاینی را تضمین می کند. هرکسب و کاری با ایمیل مارکتینگ می تواند مخاطبان بیشتری را به مشتریان وفادارش تبدیل کند. این ثابت شده است. برای درک این موضوع می توانید به ایمیل هایی که سایت های بزرگ آخر هفته ها برای شما ارسال می کنند نگاه کنید.

ایمیل مارکتینگ هم دقیقا مثل بازاریابی محتوا مناسب برای هر کسب و کاری با توجه به هر میزان بودجه ای است. شما می توانید در ابتدا بدون هیچ هزینه ای از این روش بازاریابی هوشمند استفاده کنید. از طرفی مقرون به صرفه بودنش است که مورد توجه بسیاری از کسب و کارهای آنلاین قرار گرفته است. بازگشت سرمایه بالاش هم خیال هر کسی که از این ابزار سومند استفاده می کند را راحت کرده است.

ایمیل مارکتینگ مناسب ترین ابزار برای رابطه سازی است. یعنی شما فقط از طریق ایمیل می توانید پیشنهاد های ویژه تان را به کاربران سایتتان بدهید و آن ها را مجاب کنید دوباره به سایت شما بیایند..

ایمیل مارکتینگ فقط به اینجا ختم نمی شود که صرفا شما با ارسال یک ایمیلی که در آن پیشنهاد خرید محصولی را با ارائه کوپن تخفیف ۵۰ درصدی به کاربرانتان را داده اید! بلکه فراتر از این داستان ها است. با ایمیل مارکتینگ می توانید فروش های بی نظیری را در همان لحظات ابتدایی که کاربر تازه با سایت شما آشنا شده است ایجاد کنید.

بازاریابی ویدیویی

بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)

 بیشتر دیدن ویدئو را ترجیح می دهید یا خواندن مقالات طولانی را؟ اگر همین مقاله به صورت ویدئو بود بهتر نبود؟ ویدئو ها تاثیر گذاری خیلی بیشتری را روی مخاطبان نسبت به دیگر فرمت های محتوایی می گذارند.

درک این مسئله بسیار آسان است. اگر ما جلوی ویدئو ظاهر می شدیم و با شما رو در رو صحبت می کردیم چه اتفاقی می افتاد؟ مسلما بیشتر به ما اعتماد می کردید. حس بهتری نسبت به ما در شما ایجاد می شد

دقیقا ابزاری است در بازاریابی هوشمند که بیشترین تاثیر گذاری را روی مخاطبان می گذارد. یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی محتوا ویدئو مارکتینگ است. محتواهای ویدئویی خیلی خیلی بیشتر می توانند تاثیر گذار باشند. شاید تا چند سال پیش کسی علاقه ای به دیدن ویدئو ها نداشت. ولی الان قضیه فرق کرده است. الان هر کسی دارای اینترنت پر سرعت است. الان سلیقه ها عوض شده. الان حوصله ها کم تر شده. خیلی از افراد هستند که دیدن ویدئو ها را به خواندن متون طولانی ترجیح می دهند.

برای درک این مسئله بهتر است سری به اینستاگرام بزنید. اونجا می تونید متوجه منظورم ما بشید. ببینید در روز چقدر ویدئو منتشر می شود و چقدر ویدئو ها دست به دست می چرخند. البته این ویدئو ها شاید خیلی جنبه تبلیغاتی نداشته باشند. فقط می خواستیم شما را با اهمیت ویدئوها آشنا کنیم

در بازاریابی هوشمند هم همینطور است.

زمانی که شما بتوانید ویدئوی تاثیر گذار تبلیغاتی بسازید مطمئن باشید خیلی راحت می توانید مخاطبان زیادی را به کسب و کارتان علاقه مند کنید.

آیا بازاریابی هوشمند و خلاق همان بازاریابی دیجیتال است؟

بله اما تفاوت هایی که وجود دارد در نحوه ارائه این خدمات به مشتریان و کسب و کار ها بر اساس خلاقیت در کاربرد این ابزار ها می باشد. هرچه قدر خلاقیت در کاربرد این ابزارها بیشتر باشد نتیجه بهتر به دست خواهد آمد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *