تعریف بازاریابی خلاق

طبق تعریف business dictionary ، بازاریابی خلاق عبارت است از: «یک طرح کلی که توسط تیم خلاق یک آژانس تبلیغاتی یا استارت‌آپ برای راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی یا پیام تبلیغاتی آماده‌شده است.» یک استراتژی خلاق به‌طورکلی نتیجه یک تیم متشکل از یک یا چند کپی رایتر، یک مدیر هنری و یک مدیر خلاق است و استراتژی خلاق بازاریابی توضیح می‌دهد که چگونه کمپین تبلیغاتی، اهداف تبلیغاتی کسب‌وکار را (که یکی از آن‌ها جذب مشتری است) برآورده می‌کند. این موضوع برای یک استارت‌آپ به علت مسائل مختلف ازجمله منابع محدود، موضوع بسیار مهمی است.

تعریف دیگری از بازاریابی خلاق عنوان می‌کند که« استراتژی بازاریابی خلاق یعنی خلاصه‌ای از آن پیامی که باید منتقل شود (با در نظر گرفتن مخاطبان و محتوای پیام). این‌یک اصل هدایت‌کننده برای کپی رایترها و گرافیست‌ها و طراحان است که برای توسعه تبلیغات کار می‌کنند.»

بر طبق تعریف business dictionary ، بازاریابی خلاق عبارت است از: «یک طرح کلی که توسط تیم خلاق یک آژانس تبلیغاتی یا استارت‌آپ برای راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی یا پیام تبلیغاتی آماده شده است. یک استراتژی خلاق به طور کلی نتیجه یک تیم متشکل از یک یا چند کپی رایتر، یک مدیر هنری و یک مدیر خلاق است. استراتژی خلاق توضیح می‌دهد که چگونه کمپین تبلیغاتی، اهداف تبلیغاتی کسب‌وکار را (که یکی از آن‌ها جذب مشتری است) برآورده می‌کند.»

استراتژی بازاریابی خلاق

مانند همه پروژه‌های دیگر، بازاریابی خلاق را هم باید به بخش‌های کوچک‌تر تعریف و آن را مدیریت کنید. هنگامی‌که لیست خود را تهیه و هر جزء را با هدف شخصی خود تعریف کردید، لیست خود را چک کنید. قبل از ارسال مطالب بازاریابی برای عموم، کپی رایتر، گرافیست و مسئولان دیگر هر بخش، استراتژی خلاق خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که محتوای بازاریابی با استراتژی بازاریابی خلاق شما یکپارچگی دارد.

 اجزای یک استراتژی خلاقانه

  • هدف کلی

هدف کلی از یک استراتژی بازاریابی خلاق، برقراری ارتباط با مخاطب است. چند نکته است که باید جواب واضحی برای آن‌ها داشته باشید:

  • مخاطب هدف

گروه هدف خود را تعریف کنید. با چه کسانی می‌خواهید ارتباط برقرار کنید و چگونه می‌خواهید ارتباط داشته باشید؟ تمام راه‌ها را برای شخص یا گروهی که در ذهن دارید، بنویسید.

  • مزایا

 چرا مخاطبان هدف باید شما را انتخاب کنند؟ از انتخاب شما چه سودی دریافت خواهند کرد؟( این موضوع در خصوص جذب و حفظ مشتری مهم است)

  • حمایت

پشتیبانی و حمایت از مزایای حقیقی محصول یا خدمت.

  • تخصص

 آیا محصول یا خدمت شما متفاوت از دیگران است؟ هنگامی‌که مخاطب هدف برند شما را می‌بیند، چگونه می‌تواند آن را با دیگر برند‌‌‌ها‌ مقایسه کند؟

  • لحن(آهنگ)

 تعیین لحن صدای شما، واژگان و سبک ارائه و تعیین تمام موارد مربوط به آن.

  • واکنش

تعریف این‌که مخاطبان هدف شما چه احساسی بعدازاین ارتباط با شما دارند.

با تعریف اجزای بالا و مشخص کردن استراتژی خود در کلمات و نه‌فقط از طریق ایمیل و جلسات، شما می‌توانید نویسندگان، هنرمندان و بازاریابان خود را با یک برنامه مشخص تعیین کنید و هیچ جایی برای یک گروه یا نتیجه ناقص باقی نگذارید.

 

 

اعضای تیم بازاریابی خلاق

کپی رایتر

یکی از نقش‌های بنیادین در بازاریابی خلاق کپی رایتر است. شغل کپی رایتر این است که به تفسیر داده‌‌‌ها‌ (به شیوه‌ای که برای هردوی شرکای تجاری یا مصرف‌کنندگان نهایی قابل‌دسترسی باشد)، می‌پردازد. کپی رایتر اعداد و ارقام را به یک داستان تبدیل می‌کند. هنگامی‌که یک روایت منسجم ایجاد شد، کپی رایتر کار خود را به خلاق بعدی منتقل می‌کند: طراح.

 طراح

وظیفه اصلی طراح این است که موضوع را به یک نمایش زیبا و کاربردی تفسیر کند. این می‌تواند به مفهوم یک روایت داده محور و ایجاد یک اینفوگرافیک باشد که دسترسی به آن را راحت می‌کند.

این طرح می‌تواند در هر دو طیف چاپ و دیجیتال اجرایی شود. اگر داستان موردنیاز برای انتشار پیچیده‌تر باشد، تیم می‌تواند از یک فیلم‌بردار یا انیماتور برای تبدیل فیلم‌نامه به فیلم استفاده کند. صرف‌نظر از کانال تصمیم‌گیری، طراح باید حواسش به انتخاب طراحی مناسب برای آن کانال باشد.

 مدیر خلاق

کار اصلی یک مدیر خلاق این است که از یکپارچگی پروژه اطمینان ایجاد کند و از مسیر درست بازاریابی خلاق محافظت کند. این مسیر که مانند قیف است با داده‌های خام آغاز می‌شود و به‌طورمعمول شامل اطلاعات زیادی است. سپس مدیر آن را در قالب یک داستان یکپارچه تجزیه‌وتحلیل و تفسیر می‌کند. مدیر خلاق هم باید تجزیه‌وتحلیل کمی و هم کیفی را انجام دهد.

موضوع مهم در این مرحله ایجاد یک طراحی خاص و کاربردی است که به‌طور منطقی با توجه به محدودیت‌ها یا فرصت‌ها قابل‌استفاده باشد.

یکی از نقش‌های بنیادین در بازاریابی خلاق کپی رایتر است. شغل کپی رایتر این است که به تفسیر داده‌‌ها‌ (به شیوه‌ای که برای هر دوی شرکای تجاری یا مصرف کنندگان نهایی قابل دسترسی باشد)، می‌پردازد. کپی رایتر اعداد و ارقام را به یک داستان تبدیل می‌کند. هنگامی که یک روایت منسجم ایجاد شد، کپی رایتر کار خود را به خلاق بعدی منتقل می‌کند: طراح.

قرار گرفتن همه مجموعه باهم = تیم خلاق

وقتی یک تیم خلاق تشکیل می‌شود، بخش بازاریابی باید بتواند بین قسمت‌های تولید و طراحی خلاقانه و بخش تحقیق و توسعه هماهنگی ایجاد کند تا درنهایت محصول تولیدشده، به‌اندازه کافی خلاق و با نیاز بازار هم‌خوانی داشته باشد. به‌منظور حفظ تمرکز، یک فرایند خلاق باید بازخور پذیر و انعطاف‌پذیر باشد و استحکام و پشتوانه قوی داشته باشد. مجموعه خلاق برای این مهم باید به‌عنوان یک گروه گسترش یابد و اطلاعات خود را بالا ببرد و حتی متخصصانی را به تیم خود  اضافه کند. ادیتورهایی که بر گرامر تمرکز دارند، دیجیتال مارکتینگ‌هایی که بر روی بهینه‌سازی موتورهای جستجو تمرکز می‌کنند، مدیران پروژه‌هایی که می‌توانند یک پروژه را از طریق مراحل فرایند خلاق هدایت کنند یا توسعه‌دهندگان وب که می‌توانند سطوح بعدی محیط وب را طراحی کنند و…

دنیای بازاریابی خلاقانه وسیع و گسترده است و دارای فرصت‌هایی تقریبا بی‌پایان است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *