ویزیتوری شغلی است که در آن فروشنده محصول یا خدماتی به سراغ مشتری ها رفته و آنها را به خرید ترغیب می کند. کار دیگر ویزیتور دریافت سفارش است، یعنی مشتری را برای محصولی مانند بستنی یافته، حالا هر چند روز یکبار سری به فروشگاه می زند و سفارش جدید را از مشتری دریافت می کند.
البته برخی از ویزیتوری های حرفه ای با توجه به تجربه و اطلاعات خوبی که دارند صرفا اقدام به یافتن مشتری های جدید می کنند و کار سفارش گیری را به ویزیتورهای کم سابقه می سپارند.
این شغل اگر بصورت صحیح و با علاقه دنبال شود می تواند درآمد مطلوبی را برای فرد ویزیتور بدنبال داشته باشد.
یک ویزیتور خوب باید:
برون گرا باشد، یعنی بتواند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند
دارای اعتماد بنفس مطلوبی باشد.
از پاسخ های منفی مشتری ها نهراسد و به فروش ادامه دهد. در ویزیتوری ممکن است بسیاری از مشتری ها در اولین ملاقات ها پاسخ منفی به دریافت محصول بدهند و فروشنده های تازه کار و کسانی که روحیه مطلوب برای اینکار را ندارند، خیلی سریع از این کار خسته می شوند.
دارای قدرت بیان و ارتباطات موثر باشد. تا فروشنده و ویزیتور به این سلاح یعنی ارتباط موثر مجهز نباشد نمی تواند موفقیت چندانی را بدست آورد.
بهتر است با اصول چیدمان فروشگاهی آشنا باشد. این آشنا بودن به او کمک می کند بهترین نقطه فروشگاه را برای چیدمان محصولاتش به صاحب فروشگاه پیشنهاد کند تا فروش محصولات سریع تر و بهتر باشد.
نکات بالا قسمتی از مواردی که یک ویزیتور باید بداند، به هرحال اگر تصمیم داشتید به شغل ویزیتوری بپردازید، لازم است که اصول آنرا بدانید، به آن علاقه داشته باشید و برای موفقیت در آن مقداری هم صبر چاشنی کارتان کنید.
- مهارتهای پایهای ICDL و توانایی کار کردن به مجموعهی نرمافزاری مایکروسافت آفیس، به ویژه ورود و اکسل
- آشنایی با اصول مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و مدیریت ارتباطات کسبوکار (BRM)
حقوق و شرایط کاری
حقوقی که اکثر سازمانها برای این شغل پیشنهاد میدهند، بین ۴ تا ۶ میلیون تومان و گاهی حتی ۸ الی ۱۲ میلیون تومان است.
این تنوع بالا در حقوق به این دلیل است که بسیاری از سازمانها حقوق ویزیتورهای خود را به دو بخش حقوق ثابت+پورسانت فروش تقسیم میکنند. معمولا حقوق ثابت در این کار، همان حقوق وزارت کاری است و مقداری پورسانت نیز به شما تعلق میگیرد که معمولا با مبالغ بالایی که در آگهیها میبینید، انطباق ندارد و آن مبالغ توسط سازمانها، خیلی دست بالا انتخاب میشوند. به عبارت دیگر وقتی سازمانی در متن آگهی استخدام ویزیتور حقوق ۸ الی ۱۲ میلیون تومان را درج میکند، به احتمال زیاد بخش پورسانتی حقوق را با در نظر گرفتن فروش بسیار بالایی محاسبه کرده است که در اکثر موارد، رسیدن به آن میزان فروش، تقریبا غیرممکن است.
شرایط کاری این شغل، میتواند بسیار انعطافپذیر باشد. در واقع این شغل میتواند به صورت تمام وقت یا پارهوقت باشد. از آنجایی که به عنوان نمایندهی شرکت باید با مشتریان به صورت حضوری ملاقات کنید، معمولا ساعات کاری، به ویژه در شهرهای کوچکتر به دو شیفت صبح (مثلا از ساعت ۸ تا ۱۲) و عصر (مثلا از ساعت ۱۶ تا ۲۰) تقسیمبندی میشوند. در یک شغل تمام وقت، بازاریاب حضوری باید هر دو شیفت را کار کند و در یک شغل پارهوقت، معمولا استخدام ویزیتور در یکی از این شیفتها انجام میشود که البته در بسیاری از موارد، میتواند چرخشی هم باشد.
اما در مورد دیگر شرایط و محیط کاری باید بگوییم که شما معمولا به طور ثابت در سفرهای درونشهری هستید و روزانه با مشتریان متعددی دیدار کنید. در اکثر مشاغل ویزیتوری، یک منطقهی جغرافیایی به شما سپرده میشود و باید مشتریان محصولات و خدمات سازمان را در آن محدوده پیدا کرده، با آنها ملاقات کنید و با استفاده از کاتالوگهای چاپی یا الکترونیکی که در اختیارتان قرار داده میشود، آنها را متقاعد به خرید نمایید. حتی ممکن است سازمان بخواهد شما را به مأموریتهای بین شهری بفرستد. گاهی اوقات نیز ممکن است لازم باشد به شهر دیگری مهاجرت کنید.
مسیر شغلی
اولین گام برای پیدا کردن یک شغل در این حوزه، شرکت در دورههای کارآموزی بازاریابی مستقیم یا ویزیتوری است. سپس میتوانید برای آگهیهای شغلی رزومه بفرستید.
این شغل در صورتی که دارای حداقل مدرک لیسانس در یک رشتهی مرتبط مثل بازاریابی و تبلیغات یا مدیریت بازرگانی باشید، جای پیشرفت بسیار زیادی دارد. سازمانها معمولا یک الی سه سال پس از استخدام ویزیتور به او ترفیع میدهند و او را به عنوان مدیر بازاریابی یک منطقه انتخاب میکنند که کار او، نظارت بر عملکرد ویزیتورها در یک محدودهی جغرافیایی نسبتا بزرگ و هدایت آنها است. مدیران بازاریابی منطقهای تحت نظارت مدیر بازاریابی مستقیم کار میکنند. این جایگاه شغلی در کنار مدیر دیجیتال مارکتینگ زیر نظر مدیریت بازاریابی و تبلیغات فعالیت میکنند که عضو هیئت مدیرهی سازمان است. با داشتن تحصیلات لازم و نشان دادن شایستگیهای خود، این امکان وجود دارد که از یک ویزیتور ساده به جایگاههای مدیریتی بالای یک سازمان تجاری بزرگ برسید.
جمعبندی
یکی از روشهای بازاریابی که البته کمی قدیمی شده است، بازاریابی مستقیم است. در این روش، نمایندگان فروش/بازاریابی شرکت به صورت مستقیم با مشتریان ملاقات کرده و محصولات و خدمات شرکت را به آنها معرفی میکنند. در این شغل، بازاریاب مسئولیت یک منطقهی جغرافیایی را بر عده میگیرد و باید طبق یک برنامهی زمانی با مشتریان دیدار کند و محصولات و خدمات شرکت را به آنها معرفی کرده و آنها را قانع کند تا از شرکت خرید کنند. به علاوه، باید گزارشهای فروش نیز به طور منظم به ردههای سازمانی بالاتر ارسال شود.
معمولا کارفرمایان، فارغالتحصیلان رشتههای مرتبط با بازاریابی و تبلیغات را برای این شغل انتخاب میکنند اما با دارا بودن مهارتهای نرمی مثل مهارت در مذاکره و فروش و مهارتهای ارتباطی قوی، حتی با مدرک دیپلم نیز میتوان این جایگاه شغلی را تصاحب کرد.
معمولا شرکتها بخشی از حقوق بازاریابهای مستقیم را به صورت پورسانتی پرداخت میکنند. این شغل میتواند از نظر ساعات و شرایط کاری بسیار انعطافپذیر باشد و معمولا امکان کار کردن به صورت پارهوقت یا تماموقت وجود دارد. همچنین، بازاریاب مستقیم باید به طور روزانه و دائمی با مشتریان در یک منطقهی خاص، ملاقات داشته باشد و محصولات و خدمات شرکت را به آنها معرفی نماید.
در صورتی که مدرک لیسانس یک رشتهی مرتبط با بازاریابی و فروش داشته باشید، جای پیشرفت بسیار زیادی در این شغل وجود دارد و معمولا سازمانها یک الی سه سال پس از استخدام ویزیتور به او ترفیع میدهند.
بدون دیدگاه