• بررسی مشکلات و ضرورت‌های مدیریت مالی در شرکت‌های پخش مواد غذایی
  • بررسی محدودیت های مدیریت تامین کالا
  • چالش‌های موجود در کانال توزیع و اتخاذ شیوه صحیح در بهبود فرآیند فروش

بررسی مشکلات و چالش‌های مدیریت مالی در شرکت‌های پخش مواد غذایی

شرکت‌های پخش مویرگی فعال در صنعت پخش مواد غذایی، ممکن است به‌ صورت نمایندگی،‌ شعب مستقل و یا دفتر غیرمستقل فعالیت نمایند. بر اساس نوع فعالیت مشکلات و حواشی فعالیت های واحد‌های مرتبط نیز مشخص می‌شود. از عمده مشکلات موجود در مدیریت مالی شرکت‌های پخش می‌توان به :

  • کنترل وضعیت بدهی مشتریان
  • نظارت دقیق در قبول و دریافت چک از مشتریان
  • کنترل اعتبار مشتریان و بررسی آستانه اعتباری هر مشتری
  • بررسی سبد عرضه فروشنده و یا موزعین
  • بررسی سبد محصولات پر‌فروش، میانه، کم‌فروش

در مدیریت مالی یک شرکت پخش مواد غذایی، نحوه حسابداری با توجه به اهمیت روزافزون اطلاعات و کنترل داده ها جهت تشخیص درست بودن مسیر حرکت سازمان، در تشخیص سود آور بودن فعالیت‌های سازمان، نقش بسیار مهمی را در این امر ایفا می کند.

با  توجه به مکانیزه و یا عدم مکانیزه بودن شرکت‌های پخش مواد غذایی به تجهیزات و لجستیک پیشرفته، هزینه های انبار داری و نگهداری و توزیع کالا نیز با هزینه متفاوت‌تری در حال انجام است.

کاهش حاشیه سود شرکت‌های پخش مواد غذایی، به دلیل افزایش هزینه‌های توزیع و پخش، بر اهمیت روزافزون کنترل فرآیندهای کاری و پی بردن به سودآور بودن فعالیت‌ها افزوده است.

ضرورت توجه به مدیریت مالی، در شرکت پخش مواد غذایی زمانی اثبات می شود که بعد از یک سال فعالیت، تازه متوجه عمق زیان خود می شوند. این در صورتی است که با تعیین شاخص های حسابداری داخلی و کنترل مرز شاخص‌ها می توان میزان زیان را مدیریت نمود.

زیان شرکت می تواند ناشی از دلایل زیر باشد:

  • افزایش محصولات دپو شده
  • کاهش تاریخ
  • افزایش هزینه های انبار داری
  • ضایعات ناشی از نگهداری
  • توقف سرمایه به دلیل کند بودن فروش محصول

بررسی محدودیت‌ها در مدیریت تامین کالا

پیش از بررسی فرایندهای موجود در مدیریت تامین، بایستی به معرفی دقیق این فعالیت بپردازیم.

زنجیره‌ی تامین، عبارت است از شبکه ای از فرایندها، به ‌طوری که هدف نهایی آنها تأمین کالاها و خدمات مشتریان بوده و در بر گیرنده‌ی تأمین کنندگان، تولید کنندگان، توزیع کنندگان، عمده فروشان و خرده فروشان می باشد، که با هم ،به طور هماهنگ و منسجم در جهت راضی کردن مشتریان، همکاری می‌کنند.

مدیریت زنجیره تأمین، یک رویکرد یکپارچه ‌برای برنامه‌ریزی و کنترل مواد و اطلاعات می‌باشد، که از تامین کنندگان تا مشتریان جریان دارد. مدیریت زنجیره تامین، مدیریت موجودی با تمرکز بر مدیریت عملیات و آنالیز اطلاعات همراه می باشد.
وظیفه مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت و هماهنگ‌سازی جریان‌های مختلف درون آن می‌باشد. یکی از چالش‌های مهم مدیریتی در این زمینه، در رابطه با هماهنگ‌سازی جریان مواد بین چندین سازمان و در درون هر سازمان است. به همین علت، نیازمند استفاده از تکنولوژی‌ها و ابزارهایی جهت پیگیری مواد در مسیر طی شده از مبدأ به مقصد و ثبت اطلاعات در هر مرحله می‌باشد.

این مدیریت زنجیره تامین دارای سه فرایند اصلی است که عبارتند از :

  • مدیریت اطلاعات: امروزه نقش و جایگاه اطلاعات برای همگان بدیهی است. گردش مناسب و انتقال صحیح اطلاعات باعث می شود تا فرایندها موثرتر و کاراتر گشته و مدیریت آن آسان تر گردد. در زنجیره تامین موضوع هماهنگی در فعالیتها بسیار اهمیت دارد.
  • مدیریت لجستیک: این بخش کلیه فعالیتهای فیزیکی از مرحله تهیه مواد خام تا محصول نهایی شامل فعالیتهای حمل ونقل، انبارداری، زمانبندی تولید و … را شامل می شود.
  • مدیریت روابط: این بخش از مهمترین مباحث زنجیره تامین است و تاثیر مهمی بر همه زمینه ها در زنجیره تامین و سطح عملکرد آن دارد.

چالش‌های موجود در کانال توزیع و اتخاذ شیوه صحیح در بهبود فرایند فروش صنعت پخش مواد غدایی

مدیران بازاریابی و فروش با بررسی شیوه انتقال کالا همواره در جستجوی روش های توزیع جدیدتر و کاراتر هستند. تصمیم مناسب در این زمینه با افزایش سرعت انتقال محصول، راحتی خریدار و هزینه کمتر منجر خواهد شد. یکی از ابزارهای اصلی بازاریابی، استفاده از سیستم توزیع کارآمد است. پخش مویرگی، یک استراتژی بازاریابی است که شرکت ها برای در دسترس قرار دادن محصولات شان به طور گسترده، استفاده می کنند. پخش مویرگی به این معنی است که همه تلاش‌های توزیع را در یک بخش متمرکز کنید که شامل یک یا چند منطقه می شود، که نیاز به تمرکز بر روی کمپین‌های بازاریابی و خدمات مشتری نیز دارد. پخش مویرگی تقریبا به تیم های آموزش دیده در معرفی و فروش محصول نیاز دارد، تا بتواند:

  • محصول را درست معرفی کنند.
  • به درستی قادر باشند سفارش‌ها را ثبت و در مسیر تحویل نهایی قرار دهند.
  • از دانش کافی جهت استفاده از نرم‌افزار سازمانی برای فروش برخوردار باشند.
  • مسیر توزیع را بدانند
  • از نحوه تخفیف و پروموشن محصول آگاهی کافی داشته باشند.

شرکت‌های پخش، برای توزیع محصولات خود نیاز به شبکه توزیع کارآمدی دارند که بتواند بیشترین کارایی و بهترین نتیجه را به ‌همراه داشته باشد. شناخته شده ترین روش پخش، پخش‌مویرگی است.پخش مویرگی مسیری است که کالاها و خدمات برای رسیدن به دست مشتری، طی می‌کنند و در واقع این روش مختص شرکت‌هایی است که می‌خواهند محصولات خود را در کل مناطق شهری و یا کشور توزیع کنند.با کمک مجموعه ویزیتان و اطلاعا جامع ان در سطح شهر بهبود توزیع کالا کمک می کنند.

پخش مویرگی به دو صورت امکان پذیر می‌باشد:

پخش گرم و پخش سرد

اتخاذ هر کدام از این دو شیوه بر‌اساس نوع محصول صورت می‌گیرد. در پخش گرم بیش‌تر توزیع محصولاتی نظیر لبنیات که دارای تاریخ انقضا کوتاه و برای مصرف روزانه هستند استفاده می‌شود، امادر روش پخش سرد، فروشنده ابتدا به مشتریان مراجعه کرده و معرفی محصول، اخذ سفارش و صدور فاکتور را انجام داده سپس در روز دیگری راننده محصولات درخواستی را به مشتریان تحویل می دهد. این شیوه بیش‌تر برای محصولاتی که دارای تاریخ انقضای طولانی‌تری هستند کاربرد دارد 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *