اگر تا به امروز آگهیهای کار وبسایتها و روزنامهها را دیده باشید، حتماً با عناوینی مانند «استخدام بازاریاب» و «استخدام ویزیتور» برخورد کردهاید. معمولاً وقتی وظایف کاری این نوع از آگهیها را بررسی میکنیم، میبینیم که هر دو به یک شغل خاص اشاره دارند و عبارات ویزیتور و بازاریاب را به جای هم به کار میبرند.
اگر شما هم برای تشخیص این دو رده شغلی به چالش برخورد کردهاید، با ما همراه باشید تا ضمن ارائه یک تعریف جامع از شغل ویزیتوری و بررسی ویژگیهای آن، تفاوت ویزتور و بازاریاب را نیز بررسی کنیم. لطفاً با ما همراه باشید. معنی ویزیتور چیست؟ ویزیتور چه شغلی است؟ درباره بازاریابی فردی بیشتر بخوانید.
ویزیتور کیست؟
ویزیتور چیست؟ ویزیتوری چیست؟ معنی ویزیتور چیست؟ اگر بخواهیم معنی ویزیتور را درک کنیم، باید به ریشه این واژه برگردیم؛ با توجه به اینکه در زبان انگلیسی، کلمهی «ویزیت» به معنای «دیدار» است، میتوان گفت که ویزتورها افرادی هستند که به صورت دیداری و مستقیم به دیدن مشتریان میروند تا محصولاتی را به ایشان معرفی کرده و به فروش برسانند.
در واقع یک ویزیتور فردی است که صرفاً در زمینه فروش محصولات و خدمات یک شرکت فعالیت کرده و اختیاری در قیمتگذاری، روشهای تبلیغ، چگونگی تولید و کنترل کیفیت محصولات ندارد. اگر چه معمولاً ویزیتورها بهصورت حضوری برای فروش محصولات و خدمات موردنظر خود اقدام میکنند، اما با توجه به پیشرفتهای تکنولوژی و فراگیری رسانههای اجتماعی، این افراد میتوانند از تماسهای تلفنی و ابزارهای آنلاین نیز برای فروش و متقاعدسازی مشتریان، استفاده کنند. به یاد داشته باشید این شغل جز شغل های پردرآمد نیز بحساب می آید.
ویزیتور حرفهای چه کسی است؟
کارخانهها و شرکتهای مختلف برای فروش محصول خود علاوه بر تبلیغات در فضاهای مختلف نیاز به فردی دارند تا بتواند مستقیم محصول آنها را به مصرف کننده معرفی کرده و او را تشویق به خرید کند.
همچنین آنها برای اینکه بازار را از دست رقبای خود بگیرند مجبور هستند، علاوه بر حفظ رضایت خریدار، او را از کیفیت و قیمت کالای خود و مزایای خرید از آن آشنا کنند.
با همه این توصیفها دیدید که بار عمده فروش محصولات یک مجموعه بر عهده ویزیتور آن است، بنابراین نیاز است که ویزیتور حرفهای تواناییهای منحصر به فردی داشته باشد.
تفاوت ویزتور و بازاریاب چیست؟
شغل ویزیتور چیست؟ اصلاً ویزیتور چیه؟ تفاوت ویزیتور و بازاریاب چیست ؟ در مقایسه ویزیتور با بازاریاب باید به وظایف کاری این دو توجه کنیم. یک بازاریاب میتواند در زمینه چگونگی تولید، توزیع، قیمتگذاری، نحوه تبلیغ و …. فعالیت کند، اما ویزیتور تنها میتواند محصولات با نرخ و تعداد مشخص را به مشتریان معرفی کرده و سفارش بگیرد. ویزیتور میتواند از استراتژیهای بازاریاب پیروی کند و طبق برنامههای وی به فعالیت بپردازد.
اما این موضوع دلیل نمیشود که ویزیتوری را شغلی با جایگاه پایینتر در نظر بگیریم؛ چرا که یک ویزیتور برای فروش محصولاتی که در لیست خود دارد، نمیتواند بیش از حد مجاز تخفیف بدهد یا شرایط فروش را خارج از محدودهای که شرکت برای وی تعیین کرده، تغییر دهد. بنابراین ویزیتورها باید از توانایی ارتباطی بالایی برخوردار بوده و مجهز به تکنیکهای مذاکره باشند تا بتوانند مشتریان مختلف خود را راضی کرده و از آنها سفارش بگیرند. این ها از مهم ترین تفاوت های این دو می باشد.
ویزیتور تلفنی چیست؟
شاید بهتر باشد بگوییم ویزیتور تلفنی کیست؟ ویزیتور تلفنی کسی است که با استفاده از مهارتها و دانستن استراتژیهای فروش با صحبت کردن فرد را متقاعد میکند تا از کالا یا خدمات یک مجموعه، شرکت یا کارخانه و … استفاده کند. داشتن فن بیان، آمادگی کامل برای دادن پاسخ درست به مشتریان و توانایی تشویق مشتری به پاسخ مثبت دادن به تلفن آنها از ویژگیهای یک ویزیتور تلفنی است.
ویزیتور تلفنی باید بتواند مشتری را متقاعد کند که به حرف او گوش دهد. با توجه به حجم تلفنها، برای یک بازاریابی تلفنی بسیار مهم است که با داشتن تکنیکهای نوین و خلاقانه، بتوانید مخاطب را راضی به همراهی با خود نماید، و این توانایی برای او یک حسن بزرگ محسوب میشود.
ویزیتور تلفنی لازم است که زود ناامید نشود و برای پیدا کردن راهکار خلاق باشد و همچنین با برخوردهای بد مشتریها سرخورده نشود؛ بنابراین لازم است بداند که کار ویزیتور چیست؟ شغل ویزیتوری چیست؟ با معایب شغل ویزیتوری آشنا باشد، تا بتواند در برابر مشکلات مقاومت کند و مسیر را ادامه دهد.
شاید بتوان گفت: از مهمترین وظایف ویزیتور تلفنی داشتن صبر و حوصله است. اگر از آن دست آدمها هستید که زود از کوره در میروید، این شغل اصلاً مناسب شما نیست.
وظایف ویزیتور چیست ؟ با توجه به سختیهای کار ویزیتوری، میتوان ویژگیهای حرفهای بسیاری را برای این رده شغلی عنوان کرد که تسلط بر آنها، نشان از توانایی برتر فرد ویزیتور دارد. چند مورد از این ویژگیها به قرار زیر هستند:
- صداقت
صداقت اولین اصل فروش در کنار آگاه بودن به مراحل بازاریابی است که هر ویزیتور باید قبل از هر مهارت دیگری، آن را در وجود خود پرورش دهد. اگر صداقت در کار نباشد، دیگر ویژگیهای فروشندهها ناقص خواهند بود. فروشنده باید بتواند اطلاعات صحیح را در اختیار مشتری قرار داده و از شاخ و بال دادن به محصولات معمولی خودداری کند.
- ظاهر مرتب و آراسته
شما به عنوان یک خریدار، آیا از فروشندهای که لباس نامرتب و غیررسمی به تن دارد، خرید میکنید؟! حدس میزنم پاسخ شما به این سؤال منفی باشد. اگر هم از چنین شخصی خرید کنید، احتمالاً محصول وی را در جای دیگری گیر نمیآورید و مجبور هستید! پس داشتن ظاهر آراسته و مرتب در اولین دیدار، روی جلب اعتماد مشتریان تأثیر میگذارد. یک ویزیتور باید حتماً ظاهر آراسته و مرتب داشته باشد. بیاد داشته باشید به کمک این ویژگی می توانید به پیشرفت شغلی نیز دست یابید.
- اعتماد به نفس بالا
افراد خجالتی یا افرادی که جرئت معرفی محصول خود را ندارند، هرگز نمیتوانند ویزیتورهای خوبی شوند؛ چراکه در اثر خجولی و معرفی نکردن محصولات به شیوهای کارآمد، نمیتواند مشتریهای سختگیر را راضی کند. بنابراین یک ویزیتور باید از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد. در این راستا افرادی که به فکر توسعه فردی در خود هستند می توانند سریع تر به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.
- قدرت بیان
فروشندههایی که صدای پایینی دارند و به صورتی ناواضح صحبت میکنند، نمیتوانند نظر مشتریان را به خود و محصولاتشان جلب کنند. پس یک ویزیتور باید بتواند با صدای بلند و رسا صحبت کند. یک ویزیتور باید با یک نگاه انداختن به فروشگاه، متوجه کمبودهای آن فروشگاه شده و سپس ببیند که کمبود محصولات آن فروشگاه را میتواند با لیست فروش خود پوشش دهد یا خیر؟! پس قدرت بیان بالا و حواس جمع، برای یک ویزیتور حرفهای ضروری است.
- توانایی ارتباطی خوب
کسی که نمیتواند با دیگران به راحتی ارتباط برقرار کرده و نیازهای آنان را تشخیص دهد، نمیتواند به ویزیتور شدن فکر کند، مگر اینکه تواناییهای ارتباطی خود را تقویت کند. ارتقا چنین توانایی، باعث میشود تا فروشنده بتواند با انواع مشتریان سختپسند، راحتپسند، خوشاخلاق، بداخلاق، سمج، بدقلق و ….. ارتباط گرفته و از آنها سفارش دریافت کند.
- گوش دادن فعال
شاید برایتان جالب باشد، اما گوش دادن یک مهارت است که ویزیتورها باید کسب کنند. ویزیتور برای پی بردن به نیازهای یک خریدار، باید به خوبی به حرفهای وی گوش دهد. وظایف ویزیتور چیست؟ اگر مشتری داخل مغازه بود، صبر کند تا مشتریان بروند، آنگاه گفتگوی مؤثر خود با خریدار اصلی را شروع کند. اگر به خریداران گوش ندهید، هرگز نخواهید توانست به محصولات اصلی موردنیاز وی پی ببرید و اگر هم این نیاز را تشخیص ندهید، نمیتوانید فروش خوبی را رقم بزنید!
- پیگیر و در دسترس
وظایف ویزیتور چیست؟ یک ویزیتور حرفهای، همیشه سعی میکند تا اعتماد مشتریان خود را جلب کند. مشتری وقتی با ویزیتور تماس میگیرد، وزیتور باید سریعاً جواب داده و در صورت بروز مشکل، پیگیر کار وی باشد. وقتی مشتری بداند که در صورت بروز مشکل، ویزیتور پاسخگوی وی خواهد بود، کمکم تمام سفارشات خود را به وی واگذار میکند. اما اگر این پاسخگویی به شیوهای صحیح انجام نشود، به تدریج مشتریان از ویزیتور فاصله گرفته و سفارشات خود را به شخص دیگری واگذار میکنند.
- صبور
گاهی مشتریان اجناس خریداری شده را پس میدهند یا برسر کوچکترین اختلاف قیمتها با ویزتور بحث میکنند. تسویه نکردن به موقع حساب و تماسهای وقت و بی وقت برخی از مشتریان، از مشکلات رایج ویزیتورها هستند که تنها با صبر میتوان از عهدهی آنها برآمد. شخصی که صبر ندارد، نمیتواند نظرات غیرمنطقی برخی از مشتریان را بپذیرد و با آنها دچار تعارض میشود. بنابراین داشتن صبر هم یکی از ویژگیهای فروشندههای ویزیتی است.
- یادگیرنده
ممکن است شخصی که شغل فروشندگی مبتنی بر ویزیت را انتخاب میکند، برخی از ویژگیهای عنوان شده را نداشته باشد. عدم وجود هریک از این ویژگیها میتواند فرد را با چالشهای زیادی در کارش روبهرو کند. بنابراین چنین شخصی باید در مسیر شغلی خود، چیزهای تازهای فرا بگیرد تا بتواند هر روز عملکرد خود را ارتقا داده و به ویزیتور بهتری تبدیل شود. هر مهارت تازهای که کسب شود، انجام کار و فروش نیز راحتتر خواهد بود.
- با انصاف
بحث انصاف از صداقت جدا است؛ ممکن است یک ویزیتور بسیار صادق باشد، اما گاهی در مورد مشتریان خود دچار بی انصافی شده و برای اینکه خود نفع بیشتری ببرد، کمتر در مورد مشتریان خود کوتاه بیاید. البته این مورد به سرعت توسط مشتریان قابل تشخیص است. یادتان باشد که ذهن ناخودآگاه انسان هر چیزی را به سرعت درک میکند. پس اگر شما انصاف را در کار خود رعایت کنید، خود به خود مشتریان از شما خوششان میآید و بیشتر محصولات خود را از لیست شما سفارش می دهند.
بدون دیدگاه