موزع ، مأمور پخش یا توزیع کننده کیست؟

کلمه موزع در لغت به شخص توزیع کننده، تقسیم کننده و پخش کننده اطلاق می شود و در عرصه فروش و توزیع مویرگی، موزع شخصی است که محصولات و کالاها را از محل فرستنده یا انبار دریافت می کند و به مقصد که همان مشتری باشد می رساند.

به موزع، توزیع کننده و یا مأمور پخش هم می گویند؛ موزعین مسئولیت تسویه حساب کامل با مشتری و شرکت را هم به عهده دارند؛ به عبارتی موزع باید مطلبات را در قالب چک یا پول نقد از مشتری دریافت کند و آنها را با حفظ امانت به حسابداری شرکت پخش یا تولیدی تحویل دهد.

موزع و ویزیتور یکی هستند؟ نقش موزع در پخش مویرگی گرم

توزیع کننده وظایف و نقش های تعریف شده و مشخصی دارد با این وجود گاه در مواردی این مسولیت در نقش دیگری ادغام میشود.

برای نمونه در بازاریابی و پخش گرم ممکن است یک نفر هم در نقش ویزیتور و هم در نقش مأمور پخش به انجام وظایف بپردازد.

چنین شخصی بلافاصله پس از ویزیت مشتری به توزیع و پخش کالا و دریافت مطالبات میپردازد از این رو هم باید به ویژگی های یک بازاریاب موفق و حرفه ای آگاه باشد و هم به نکاتی که در رابطه با ویژگی های موزع در این متن به آن اشاره میشود عمل کند.

تفاوت موزع با راننده ماشین پخش

به جز در پخش مویرگی گرم، در بازاریابی و پخش سرد هم گاه اشتباهاتی در رابطه با نقش موزع و راننده ماشین پخش کالا پیش می آید؛ بله ممکن است در پخش سرد هم یک نفر هر دو نقش راننده پخش و موزع را ایفا کند اما در کل این دو متفاوت از یکدیگر هستند.

بنابراین در پخش گرم ممکن است یک نفر سه مسئولیت راننده، ویزیتور و مأمور پخش را عهده دار باشد اما طبیعی است که چنین فردی باید تلاش بیشتری نسبت به دیگران داشته باشد و بیش از دیگران بر روی آداب معاشرت و ویژگی های فنی و ارتباطی اش توجه شود.

اهمیت شغل موزع و مأمور پخش کالا

جایگاه شغلی موزع و توزیع کننده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ در واقع موزعین تأثیر بسیار مستقیمی در ادامه فعالیت یک شرکت توزیع و پخش مویرگی یا موفقیت واحد توزیع مستقل یک کارخانه وتولیدی دارد.

رفتار موزعین اعم از رفتار و مهارت های شغلی موزع یا برخورد و ارتباطات او میتواند مشتری را برای شما نگه دارد و یا او را از شما دور کند.

متأسفانه بسیاری از فعالان عرصه توزیع و پخش از سرپرست فروش و سرپرست توزیع تا مدیران رده بالایی به این جایگاه اهمیت کمتری حداقل نسبت به ویزیتوری قائل هستند.

آنها باید برای جایگاه موزعین اهمیت بیشتری قائل شده و در راستای افزایش آگاهی ومهارت های فنی و ارتباطی آنها سرمایه گذاری کنند و در هنگام استخدام موزع و مأمور پخش کالا نیز دقت فراوانی به خرج دهند.

 

مشتری پس از ویزیتور اولین و البته بیشترین دیدار و ارتباطات را با موزع خواهد داشت از این رو رفتار مأمور پخش کالا باید به شدت مورد توجه قرار بگیرد.

برخورد اخلاقی و رفتاری، ظاهر و نظافت شخصی موزع، نحوه راه رفتن، لحن بیان، زبان بدن، آرایش و همچنین نوع برخورد و طرز نگاه توزیع کننده به مشتری و یا عموم مردم که در محل فروشگاه حضور دارد میتواند روی تصمیم مشتری برای ادامه همکاری با شما تأثیرگذار باشد.

همچنین شناخت و تسلط موزع نسبت به محصولات و قیمت ها و ویژگی هایشان نیز میتواند به صورت غیر مستقیم مشتری را جذب کند. در بخش وظایف موزع نیز میتوانید به اهمیت جایگاه و شغل توزیع کننده و مأمور پخش بیشتر پی ببرید.

 

ویژگی های موزع یا توزیع کننده

علاوه بر ویژگی های مأمور پخش که بالاتر به گوشه ای از آن اشاره کردیم، موزع موفق و حرفه ای باید از سلامت روانی و سلامت جسمانی کامل بهره مند باشد.

متعهد بودن، مسئولیت پذیری، صداقت، امانت‌داری، تعهد کاری ، اخلاق خوب و خوش خلقی، ظاهر آراسته ، فن بیان قوی، روابط عمومی بالا و غیره نیز جزو ویژگی های موزع حرفه ای و موفق است.

 

وظایف موزع و توزیع کننده چیست؟

در بالا به طور پراکنده به وظایف مأمور پخش اشاره کردیم؛ موزع باید محصولات و سفارشات را از انبار شرکت دریافت کند و آنها را به سلامت به دست مشتری برساند؛ از طرف دیگر باید اسناد و فاکتورها را پیگیری و هزینه ها را تسویه کند و آنها را چه در قالب نقدی و چه به صورت چک به دست واحد حسابداری شرکت برساند.

توزیع کننده باید به بازاریابی پنهان محصولات شرکت نیز بپردازد؛ موزع باید مشتری را به صورت مستقیم و غیر مستقیم به خرید محصولات شرکت ترغیب کند.

مأمور پخش همچنین می تواند به مشتری د ر رابطه با چیدمان محصولات شرکت مطبوعش مشاوره دهد و به اشکال مختلف به افزایش فروش محصولات شرکت بپردازد. همچنین باید به اشکال مختلف به ایجاد یک تصویر و ذهنیت مثبت از شرکت و کالا بپردازد.

موزع همچنین مسئولیت رسیدگی به کالاهای مرجوعی و معیوب را به عهده دارد که البته این مورد را باید با شرکت و سرپرست توزیع هماهنگ کند.

همچنین یک موزع موفق و حرفه ای باید به ثبت مشاهدات عینی و تحلیل مشاهدات و تحقیقات میدانی بپردازد و علایق، محصولات و رقبا را نیز بررسی کند.

نکته آخر اینکه سعی کنید تا اعضای تیم های فروش و توزیع شامل ویزیتور، موزع، راننده ماشین پخش و تحصیلدار را پس از مدتی با هم جا به جا کنید تا از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری شود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *