همه ی ما به خاطر داریم زمانی که GPS جدید­ترین وسیله برای رانندگی محسوب می­شد می­توانستیم آدرسی را تایپ کنیم و به راحتی به آنجا برویم. خیلی زود از سیستم GPS در ماشین ها استفاده شد، چیزی که امروزه شاید بسیار ساده به نظر برسد و شاید هم بدون جی پی اس وسیله نقلیه بی معنا باشد. امروزه خواسته های مردم افزایش یافته و انتظار بیشتری از مسیریابی دارند.
ایده های اولیه برای خدمات مبتنی بر مکان یا همان LBS برای مواردی مانند یافتن دستگاه ATM،پیدا کردن سینما, محل برگزاری کنسرت ها، مراکز تفریحی، مسیر های پیاده روی،باشگاه بدنسازی  و غیره است که از این قبیل موارد بسیار زیاد است.

خدمات مبتنی بر مکان فقط برای افرادی نیست که می‌خواهند افراد یا مکان خاصی را پیدا کنند، حتی فروشنده ها هم می‌توانند از این تکنولوژی برای ارسال پیامک به افرادی که در حوالی کسب و کارشان قرار دارند استفاده کنند و به آنها قیمت های پیشنهادی و تخفیفات خود را اعلام کنند. پس اگر روزی از کنار یک رستوران یا مرکز خرید گذشتید و در همان لحظه پیامکی مبنی بر اعلام تخفیف در همان محل دریافت نمودید تعجب نکنید. به زودی میزان استفاده از اپلیکیشن های مکان یاب  افزایش می‌یابد. در این مقاله سعی بر این داریم که شما را با کلیتی از خدمات مبتنی بر مکان (خدمات مکان مبنا) یا همان LBS  آشنا کنیم.

در کوتاه ترین تعریف، خدمت مکان مبنا یا LBSمخفف  Location Based Service ، خدمات مربوط به اطلاعاتی است که توسط ابزارهای سیار در شبکه‌های بیسیم قابل دسترس است و بر پایه استفاده از مکان جغرافیایی این ابزارهای در حرکت استوار است. خدمات مکان مبنا خدماتی در شبکه‌های بیسیم هستند که از اطلاعات مکانی برای ارائه خدمت به کاربر استفاده می‌کنند.

تصور کنید فردی از جلوی فروشگاه شما عبور می کند در حالی که از وجود فروشگاه شما مطلع نیست و یا به آن توجهی نکرده است، تلفن وی هشدار می‌دهد و پیامی مبنی بر دعوت  او به فروشگاه  شما را دریافت می کند یا  پیامک خوشامدگویی شما به وی ارسال می شود یا تبلیغ مجتمع تفریحی شما همراه با نشانی به وی نمایش داده می­شود. این ها مواردی هستند که به زودی در سطح گسترده تری اجرا خواهند شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *