شرکت های پخش مواد غذایی در ایران و جهان از جمله شرکت های پردرآمد به حساب می آیند که می توانند ماهانه به درآمدهای بالایی دست یابند. اما این شرکت ها در اصل چه نوع فعالیتی دارند و به چه صورت می توانند تا این حد درآمد بالایی داشته باشند؟ مواد غذایی از جمله مهمترین و اساسی ترین نیازهای مردم در دنیا است، که باید به هر نحوی شده آن را تامین نمود.

شرکت هایی که در زمینه پخش مواد غذایی فعالیت می کنند، این مسئله را می دانند که مردم دنیا به هر آنچه اهمیت ندهند، نمی توانند به عدم استفاده از مواد غذایی بی توجه باشند. پس اگر شرکت ها بتوانند این مواد غذایی ضروری را با ساده ترین روش در اختیار مردم قرار دهند، می توانند سود خوبی از بازرگانی در این زمینه به دست آورند. پس برخی از شرکت ها به سراغ تولید کنندگان مواد غذایی می روند و با قیمت مناسب این مواد را تهیه می کنند. سپس با یک سیستم پخش مواد غذایی مناسب این مواد را در اختیار فروشندگان قرار داده و در این میان به عنوان واسطه سود خوبی به دست می آورند.

پخش مواد غذایی

سرمایه لازم برای راه اندازی شرکت پخش مواد غذایی

افرادی که تمایل دارند شرکت پخش مواد غذایی راه اندازی نمایند، در قدم اول باید بدانند علاقه مند به فعالیت در چه سطحی هستند. مثلا ممکن است شخص تمایل داشته باشد تنها در یک بخش خاصی از مواد غذایی به فعالیت بپردازد. از جمله مواد غذایی خشک یا ترکیبی از مواد غذایی مختلف. پس این که چه میزان سرمایه برای راه اندازی شرکت توزیع مواد غذایی لازم خواهید داشت، به نوع سطح فعالیتی که انتخاب می کنید وابسته است. 

این که لازم دارید از چه ماشین آلاتی برای نگهداری، بسته بندی و حمل مواد غذایی استفاده کنید، مسئله ای است که باید پس از انتخاب سطح فعالیت مورد نظر خود اقدام به تهیه آن نمایید. در قدم بعدی نیز لازم است به این مسئله بیندیشید که آیا تمایل دارید پخش محصولات غذایی را در قالب یک شرکت انجام دهید، یا آنکه یک مرکز عمده فروش باشید توزیع مواد غذایی باشید. زمانی که موفق شوید پاسخ تمام این سوالات را بیابید، می توانید سرمایه لازم را برای راه اندازی یک شرکت پخش و توزیع مواد غذایی بررسی کنید. تا بدانید چه میزان سرمایه برای راه اندازی چنین شرکتی لازم خواهید داشت.

درآمد شرکت های پخش مواد غذایی چقدر است؟

به صراحت می توانیم پخش و توزیع مواد غذایی را در ایران به عنوان یکی از مشاغل پردرآمد معرفی کنیم. البته در این شغل میزان درآمدها بسته به سطح کار، حجم کار و فروش مواد غذایی می تواند متغیر باشد. مسئله مهمی که باید در خصوص پخش مواد بدانید این نکته است، که باید بدانید چگونه محصولات مناسب را خریداری کنید. 

نحوه تهیه مواد غذایی از فاکتورهای مهمی است که در میزان درآمد نهایی شما تاثیرگذار است. تصور کنید شخص عمده فروشی به صورت چکی از یک کارخانه تولید کننده مواد غذایی محصول خریداری کند. در چنین حالتی می تواند چندین درصد سود خالص از خرید خود داشته باشد. حال عمده فروش محصولات خریداری نموده خود را به خرده فروشان عرضه می کند و در این میان سود قابل توجهی به دست خواهد آورد. 

در اصل این میزان سودی که کسب و کار عمده فروشی به دست می آورد، در واقع یک رقم بزرگ است که می تواند میزان درآمد عمده فروشان را افزایش دهد. پس شرکت های پخش مواد غذایی بسته به  حجم معاملات خود از بازار سود به دست می آورند. که این میزان سوددهی قابل قبول بوده و باعث افزایش درآمد این دسته از شرکت ها می شود. 

نحوه دریافت مجوز شرکتهای پخش مواد غذایی

شرکت های پخش مواد غذایی پیش از آغاز فعالیت خود در زمینه توزیع مواد، نیاز به کسب مجوز دارند. این دسته از شرکت ها ابتدا باید در دفتر توسعه بازار کالا و خدمات، تشکیل پرونده داده و مجوز دریافت کنند. سپس می توانند فعالیت خود را شروع کرده و در زمینه پخش مواد فعالیت نمایند. لازم است برای دریافت مجوز کارشناس پرونده شما را بررسی نموده و نواقص احتمالی را رفع کند. 

پس از آن انجمن شرکت های پخش مواد غذایی باید بررسی های لازم را بر روی درخواست شما انجام داده و صلاحیت شرکت را تایید کنند. در نتیجه انجمن شرکت را جهت اخذ گواهی نامه سامانه توزیع کالا به واحد ستاد بسیج اقتصاد معرفی نموده تا این واحد نتایج بررسی ها را استعلام کند. در نهایت این نهاد تصمیم گیری می کند که آیا می توان برای  شرکت مورد نظر مجوز صادر کرد یا خیر. 

در کل نحوه صدور مجوز برای آغاز فعالیت شرکت های پخش مواد غذایی زمانبر است اما از دشواری خاصی برخوردار نیست. تنها کافیست زمان کافی برای دریافت مجوز شرکت صرف کنید. در نهایت نیز می توانید با مراجعه به سایت شرکت های پخش مواد در هر استان به لیست شرکت‌های پخش مواد غذایی دسترسی داشته باشید. 

تاسیس شرکت پخش مواد غذایی به چه صورت است؟

افراد زیادی در کشور وجود دارند که فارغ التحصیل رشته صنایع غذایی هستند. بسیاری از این افراد همیشه در فکر تاسیس شرکت پخش مواد غذایی خود بوده و برای رسیدن به این هدف تلاش زیادی می کنند. اما می دانیم که آغاز هر نوع کسب و کاری نیاز به گذراندن مراحل زیادی دارد. البته در زمان قدیم افرادی که امروزه در رشته صنایع غذایی تحصیل می کنند، مهندسان کشاورزی شناخته می شدند.

به گونه ای که این دسته از افراد در زمینه برداشت محصولات باغی به فعالیت می پرداختند. یعنی ماده خام را به مواد غذایی تبدیل کرده و پس از بسته بندی و نگهداری از آنها، این محصولات را برای پخش به شرکت های توزیع محصولات غذایی می سپردند. اما امروزه بیشتر مهندسان در تلاش هستند تا خود به عنوان یک فعال در بازار پخش مواد غذایی، شرکت تاسیس نموده و فعالیت کنند. 

این مهندسان جوان پیش از آنکه بخواهند اقدام به ثبت شرکت پخش مواد نمایند لازم است برای دریافت مجوز از اداره های مربوطه و کسب پروانه از سازمان غذا اقدام کنند. شرکت های پخش مواد حداقل نیاز به 5 نفر برای تاسیس داشته که از این 5 نفر 3 نفر به عنوان هیئت مدیره و 2 نفر به عنوان بازرس انتخاب می شوند. نباید هیچ یک از بازرسان شرکت با اعضای هیئت مدیره نسبت فامیلی داشته باشند. 

از سوی دیگر برای تاسیس شرکت های پخش مواد غذایی نیاز به حداقل سرمایه اولیه 100 هزار تومانی خواهد بود. از این مبلغ باید 35 درصد آن در زمان ثبت شرکت به حساب بانکی شرکت واریز شود. مدت زمان ثبت شرکت های سهام خاص معمولا 15 روز بوده و سهامی خاص بودن شرکت پیش از نام شرکت ذکر خواهد شد.

اخذ مجوز بسته بندی شرکت پخش سراسری مواد غذایی

هر شرکتی که تمایل دارد فعالیت خود را به عنوان شرکت پخش مواد آغاز کند، نیاز به دریافت مجوزهای متعددی خواهد داشت. یکی از این مجوزها، مجوز بسته بندی مواد غذایی است. بهترین کار برای افرادی که تمایل دارند مجوزهای لازم برای تاسیس شرکت پخش سراسری را دریافت کنند، این است که سعی کنند تا حد امکان برای بسته بندی مواد غذایی از ظرفیت خالی کارخانه هایی که در حال فعالیت هستند استفاده کنند.

با این کار نه تنها نیاز به دریافت مجوز بسته بندی مواد غذایی نخواهند داشت، بلکه می توانند با مقرون به صرفه ترین میزان هزینه مراحل پخش مواد غذایی را در پیش گیرند. در غیر این صورت باید تاسیس کنندگان شرکت های توزیع مواد با مراجعه به سازمان غذا و دارو، اقدام به اخذ مجوزهای بسیاری از جمله مجوز بسته بندی مواد غذایی نمایند. 

پخش مواد غذایی

محدودیت های مدیریت مرکز پخش مواد غذایی

تمام مراکز پخش و توزیع محصولات غذایی نیاز به مدیریت دارند. اگر شخص قادر به مدیریت مرکز پخش مواد نباشد، بدون تردید قادر نخواهد بود به درآمد بالایی دست یافته و در کوتاه ترین زمان ممکن ورشکست خواهد شد. زنجیره تامین مواد غذایی، از شبکه ها و بخش های متعددی تشکیل می شود که هدف تمام این بخش ها تامین خدمات و کالا است. 

مدیریت مرکز توزیع مواد غذایی به تمام این بخش ها نظارت دارد تا با یک رویکرد یکپارچه و برنامه ریزی مناسب، بتوان خدمات ویژه ای را به مشتری ارائه نمود. مسلما مدیریت مراکز پخش، از برخی محدودیت های خاص برخوردار هستند. که این محدودیت ها بیشتر در زمان هماهنگ سازی جریان ها بین چند سازمان دیده می شود. در صورتی که شخصی قادر نباشد تمام بخش ها و زنجیره های تامین مواد غذایی را در شرکت خود مدیریت کند، موفق نخواهد بود سازمانی یکپارچه و منسجم داشته باشد. در نهایت نبود یک سازمان یکپارچه می تواند علت اصلی شکست در مسیر موفقیتی کسب و کار گردد.

بهترین روش های پخش محصولات غذایی

برای آنکه بتوانید با بهترین روش ها اقدام به پخش محصولات غذایی در کشور نمایید، کافیست چند راهکار مهم را در نظر بگیرید. می دانیم که مواد غذایی به سرعت ممکن است فاسد شوند و ضرر زیادی به شرکت های پخش محصولات غذایی وارد کنند. از این رو بهتر است برای پخش مواد از توزیع کنندگان محلی استفاده کنید. از سوی دیگر برای آنکه بتوانید محصول خود را در بهترین زمان ممکن به خرده فروش عرضه کنید، بهتر است حداقل میزان فروش برای مواد غذایی تعیین کنید.

یعنی به هر خرده فروشی به صورت ماهانه یک میزان مشخصی مواد غذایی عرضه کنید. علاوه بر این موارد لازم است یک کانال توزیع ایده آل برای مواد غذایی خود انتخاب کنید. که امروزه بیشتر شرکت ها از طریق وب سایت ها و فروشگاه های آنلاین در این زمینه فعالیت می کند و موفق نیز بوده اند. پس به طور کلی انتخاب روش های مناسب برای پخش محصولات غذایی، می تواند به موفقیت بیشتر شرکت های پخش کمک کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *