مکان یابی یکی از شاخه های مدیریت تولید که توجه به آن سبب کاهش هزینه ها و موفقیت واحدهای صنعتی می شود مکان یابی مراکز، انتخاب مکان برای یک یا چند مرکز با در نظر گرفتن سایر مراکز و محدودیت های موجود می دانند به گونه ای که هدف ویژه ای بهینه شود این هدف می تواند کاهش هزینه ها، اندازه بازارها، طراحی سیستم توزیع،… و یا تر کیبی از آنها باشد. انجام مطالعات مکان یابی نیازمند تخصص هایی از جمله: تحقیق در عملیات، روشهای تصمیم گیری، اقتصاد مهندسی، علوم کامپیوتر، ریاضی، بازاریابی، جامعه شناسی و… است .       

مکان­یابی یکی از پر­کاربردترین تصمیم گیری­های مکانی است که تحت تاثیر بسیاری از عوامل می تواند قرار گیرد هدف از مکان یابی یافتن مجموعه ای از گزینه ها ی مکانی مناسب برای یک کاربرد خاص است .مسئله مکان­یابی یک مسئله تصمیم ­گیری چند معیاره است و روشهای ارزیابی چند معیاره با ساده سازی تعریف راهبردهای تصمیم گیری و تسهیل پردازش مکانی می تواند در مسائل مختلف تصمیم گیری به شیوه های گوناگون  مورد استفاده قرار بگیرد .

در مسائل مکان یابی با توجه به اینکه مجموعه ای از اهداف به صورت همزمان بایست بهینه شود از روش فرایند تصمیم گیری چند معیاره استفاده می شود و علاوه بر این مطلب از دانش انسانی نیز به کار گرفته می شود  .

انتخاب مکان یکی از فعالیتهای مهم در برنامه ریزی استراتژیک برای طیف وسیع ای از شرکت های دولتی وخصوصی در مسائل تصمیم گیری چند معیاره که شامل کمیت و کیفیت معیارها می شود مورد استفاده قرار می گیرد که روشهای سنتی مکان یابی نمی تواند به طور موثر بکار گرفته شود زیرا در بسیاری از شرایط توانائی اندازه گیری اطلاعات به صورت دقیق وجود ندارد. ویزیتان با مکانیابی دقیق بازار هدف شما تاثیر بسزایی در مدیریت مشتریان شما دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *