کسب و کار همیشه رقابتی بوده است. رقابت با یکدیگر برای مشتری یکی از انتظارات بازار آزاد است. علی رغم فرضیه های معمول درمورد رقابت در کسب و کار، راه های مختلفی برای رقابت وجود دارد.

اغلب مردم تنها به دو راه برای رقابت فکر می‌کنند:

۱- کیفیت

۲- قیمت

اما برای رقابت، بسیاری راه های آشکار دیگر وجود دارد که در اینجا با هم مرور می‌کنیم:

رقابت در کیفیت

همه می‌دانند شما می‌توانید در کیفیت رقابت کنید. اگر شما محصول یا خدمات بهتری نسبت به نزدیک ترین رقیب خود داشته باشید، احتمالا سهم بازار را از آن ها خواهید گرفت.

انتخاب رقابت در کیفیت به معنای سه چیز است: اول شما معتقد هستید که به طور مداوم روز به روز می‌توانید کیفیت محصولات و خدمات خود را بهتر کنید. دوم اینکه شما معتقد هستید که مصرف کنندگان به مصرف محصول با کیفیت بالاتر تمایل دارند. سوم اینکه شما به توانایی خود در برقراری ارتباط با مشتریان با کیفیت بالاتر اعتقاد دارید.

نکته کلیدی اینجاست که اگر شما می‌خواهید در کیفیت رقابت کنید همیشه باید یک قدم جلوتر از رقبای خود و کسانی که در حال حاضر وجود دارند باشید.

رقابت در قیمت

در تمام صنایع همیشه شرکت هایی وجود دارند که در قیمت رقابت می‌کنند. این قدیمی ترین شکل رقابت در کسب و کار است. رقابت در قیمت یعنی اینکه من فکر می‌کنم می‌توانم همان چیزی را به شما ارائه دهم که رقیبان ارائه می‌دهند.با همان کیفیت اما با قیمت پایین تر. قیمت پایین همیشه برنده خواهد شد. اما چرا این شکل از رقابت با خطر زیادی همراه است ؟

چه اتفاقی می‌افتد اگر رقیب شما قیمت خود را  کاهش دهد؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر رقیب شما راهی برای فروش با قیمت پایین تر پیدا کند؟ جنگ های قیمت هرگز سرگرم کننده نیست و اغلب شرکت ها را از بازار خارج می‌کند.

اگر تصمیم به رقابت در قیمت دارید باید اطمینان حاصل کنید که همیشه می‌توانید قیمت هایی پایین تر از رقیب خود ارائه دهید.

رقابت در برند

برند یا نام تجاری یک راه برای ورود شرکت شما به بازار است. برندسازی یک راه اتصال با مشتریان فراتر از محصول یا قیمت است. شرکت های بزرگ دوست دارند بر روی نام تجاری رقابت کنند.

رقابت در برند یعنی تلاش برای ثبت نام تجاری در ذهن مشتریان احتمالی. به طوری که آن ها زمانی که نیاز خاصی دارند به شما فکر می‌کنند. رقابت در برند اگر موفقیت آمیز باشد حتی اگر قیمت شما کم نباشد یا بهترین کیفیت را هم نداشته باشید می‌تواند منجر به موفقیت شود.

مشکل این نوع رقابت این است که این استراتژی هزینه بر است و به ندرت نتیجه می‌دهد. اگر شما نمی‌توانید در دیگر رقابت های این لیست شرکت کنید تلاش برای رقابت با برند بسیار خطرناک است.

رقابت در خدمات

گاهی اوقات مردم فقط می‌خواهند با شرکت هایی معامله کنند که با آن هاخوب رفتار می‌کنند. زمانی که قیمت های شما بهترین قیمت نیست و کیفیت محصولتان به طور قابل توجهی بهتر از رقیبانتان نیست، می‌توانید با خدمات خود رقابت کنید.

شرکت هایی که در خدمات رقابت می‌کنند، روی لذت بردن از کسب و کار تمرکز می‌کنند.

شرکت هایی که با ارائه خدمات وارد رقابت در کسب و کار می‌شوند در سال های اخیر بسیار رشد داشته اند و بیشتر با وفاداری مشتری از طریق ارتباطات مردمی متمرکز شده اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *