معرفی کتاب

کتاب بازاریابی هوشمند با رویکرد مدیریت دانش مشتریان نوشته‌ی محمدرحیم اسفیدانی، سعی بر این دارد تا با استفاده از مفهوم این بازاریابی، ارتباط آن با انواع هوش، مدیریت دانش مشتریان و چالش‌ها و فرایندهای این نوع مدیریت، از قبیل جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مشتریان، تبدیل آن‌ها به دانش، و به کارگیری دانش مشتریان را شرح دهد.

روش‌های ایجاد ارزش در بنگاه‌ها و خلق ثروت در اقتصاد جدید، عقلانیت سنتی را به چالش کشیده است. امروزه ارزش بازار بسیاری از شرکت‌ها به سهم آن‌ها از جریان درآمد و جمع‌آوری دارایی‌های ملموس بستگی ندارد. یکی از متغیرهای اساسی که توجیه کننده این پدیده است، افزایش اهمیت دارایی‌های دانش در بنگاه‌هاست.

با توجه به نقش و اهمیت دانش در سازمان‌های امروزی، نقش‌های راهبردی و جدید بازاریابی به سرعت گسترش می‌یابند که این امر ناشی از تغییرات زیادی است که در محیط کسب و کار به وقوع می‌پیوندد؛ مانند ظهور اقتصاد مبتنی بر دانش، دانش از منابع متعددی سرچشمه می‌گیرد که یکی از این منابع دانش موجود در مشتریان است. به همین جهت سازمان‌های امروزی توجه خاصی را صرف مدیریت دانش مشتریان کرده‌اند.

بنابراین مدیریت دانش مشتری در عصر اطلاعات به عامل مهمی در رقابت تبدیل شده است و بسیاری از بنگاه‌ها تلاش می‌نمایند با به کارگیری این دانش در فرایندهای گوناگون کسب و کار خود به مزیت رقابتی دست یابند. مدیریت دانش مشتریان یکی از مباحث کلیدی در حوزه بازاریابی است و فناوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی توانسته‌اند تحولات اساسی در این حوزه ایجاد نمایند، ولی با توجه به نو بودن این مباحث در کشور و فقدان دانش لازم در این خصوص هنوز بنگاه‌های تجاری، آشنایی کافی با این مفاهیم ندارد. از این رو، در این کتاب تلاش شده است تا مفهوم بازاریابی هوشمند، ارتباط آن با انواع هوش، مدیریت دانش مشتریان، چالش‌ها و فرایندهای آن معرفی گردد.

در بخشی از کتاب بازاریابی هوشمند با رویکرد مدیریت دانش مشتریان می‌خوانیم:

مدیریت عملیات و بازاریابی، ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با یک دیگر دارند. هدف مدیریت عملیات این است که هزینه‌های تولید را به حداقل برساند و در مدیریت عملیات معمولاً واکنش مشتریان مورد توجه چندانی قرار نمی‌گیرد و فراموش می‌شود. این در حالی است که درک و تجزیه و تحلیل واکنش مشتریان در قبال قیمت، تحویل به موقع و … باید مورد توجه قرار گیرد.

از این رو یکپارچه سازی مدیریت روابط با مشتریان با مدیریت عملیات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و لازم است که بنگاه‌ها با توجه به ارزش مشتری در بلندمدت و چرخه عمر مشتری مقوله روابط با مشتریان را مورد توجه قرار دهند .
در این میان کاربرد فناوری در حوزه مدیریت روابط با مشتریان می‌تواند نقش کلیدی در یکپارچه‌سازی سیستم‌های بازاریابی و مدیریت عملیات بنگاه ایفا نماید.

هدف مجموعه ویزیتان تقویت دانش عمومی علم بازاریابی است …

لینک دانلود کتاب جهت نسخه الکترونیک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *